آرشیو پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳، شماره ۵۷۸۵
صفحه اول
۱
یادداشت 2

نقشه احتمالی جمهوریخواهان

امیرعلی ابوالفتح ( کارشناس مسائل امریکا)

با پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای امریکا بویژه کسب برتری این حزب در مجلس سنا، شکاف سیاسی و ایدئولوژیک بین کنگره و کاخ سفید حداقل تا دو سال آینده و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به اوج خود می رسد. این تعارضات و اختلافات هم شامل مسائل داخلی امریکا و هم در برگیرنده سیاست خارجی این کشور خواهد بود.

جمهوریخواهان که از ژانویه 2015 کنترل سنا را برعهده خواهند گرفت بشدت از سیاست خارجی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا ناراضی هستند و اعتقاد دارند دولت اوباما در ارائه تصویری مقتدرانه از امریکا در جهان کوتاهی کرده است و بی تدبیری های کاخ سفید در بحث سیاست خارجی منجر به خیزش های کنونی در خاورمیانه شده است. جمهوریخواهان بخشی از این بی تدبیری ها را در سوریه می دانند که باعث ظهور گروه تروریستی داعش شده است.

آنها خواهان اجرایی شدن سیاست مقتدرانه جورج دبلیو بوش در مقابل دشمنان و متحدان ایالات متحده هستند.

از این رو، به نظر می رسد که جمهوریخواهان در دو سال آینده با استفاده از موقعیت خود در مجالس کنگره بویژه در سنا و کسب ریاست کمیته با نفوذ روابط خارجی سنا، دولت را وادار به تغییر رویکردهای خود در قبال مسائل سیاسی و امنیتی در خاورمیانه کنند. به عنوان مثال می توان پیش بینی کرد که کاخ سفید و وزارتخانه های امور خارجه و دفاع بیش از گذشته ملزم شوند به گروه ها و جریان های ضد بشاراسد کمک مالی و تسلیحاتی کنند. لذا شاید بتوان پیش بینی کرد میزان درگیری امریکا در موضوع مبارزه با داعش در عراق و سوریه بیش از پیش شود.

یکی دیگر از چالش های کاخ سفید با کنگره جدید درباره خاورمیانه ادامه حضور نظامی امریکا در افغانستان خواهد بود. باراک اوباما خود را قهرمان خروج نظامیان امریکا در افغانستان می داند؛ اقدامی که از دید جمهوریخواهان یک اشتباه استراتژیک است. بنابراین اگر کاخ سفید بخواهد از زیرضربات سنگین جمهوریخواهان رهایی یابد به نظر می رسد سرعت خروج نظامیان از افغانستان را کاهش دهد و چه بسا زمان خروج نظامیان را که قرار است پایان سال جاری میلادی باشد، به تاخیر بیندازد.