آرشیو پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳، شماره ۵۷۸۵
صفحه اول
۱
یادداشت 3

گسترش عاطفه و آگاهی، استراتژی امام سجاد(ع)

اسماعیل علوی

دوازدهم محرم بنا به نقلی مصادف با شهادت زین العابدین امام سجاد(ع) است. آغاز امامت آن حضرت(ع) در عصر عاشورا همراه بود با غلبه خشونت ساختاری و جهل و سست عنصری و انحراف فکری اغلب مسلمانان، بر این اساس امام سجاد(ع) از ابتدا محور فعالیت های خود را ترویج عاطفه و آگاهی در میان مسلمانان قرار داده و با مخاطب قرار دادن وجدان عمومی و گسترانیدن بینش و آگاهی، جو خفقان و خشونت و نادانی را به جوی آماده توبه و بازگشت تبدیل کرد.

امام سجاد(ع) استراتژی خود را با خطبه ای صریح، موثر و گویا در مجلس یزید پس از رخداد عاشورا آغاز کرد و با یادآوری خاطرات دوران پیامبر اکرم(ص) و مقایسه آن با زشتکاری های دستگاه حاکمه، امواج پشیمانی و ندامت را تا دربار یزید نیز نفوذ داد.

بر اثر روش و منش امام سجاد(ع) خیلی زود جلوه های عاطفی در مسلمانان تجلی یافت و منجر به قیام های متعدد علیه ظلم و جور یزیدیان گردید و نهضت توابین با هدف خونخواهی شهدای کربلاشکل گرفت. در نتیجه این اقدامات، حجاز، عراق و حتی شام دستخوش ناآرامی ها و شورش های متعدد شد.

همچنین در پی گسترش پایگاه های علم و آگاهی، زمینه های مناسب برای تاسیس دانشگاه امام باقر(ع) فراهم آمد و پایه های حکومت امویان سست و در آستانه فروپاشی قرار گرفت.

ولید بن عبدالملک خلیفه بی رحم و سرکش اموی که وجود امام سجاد(ع) را خطری برای دستگاه خلافت خود می دید، با هدف تضعیف و از بین بردن نفوذ و پایگاه های اجتماعی اهل بیت پیامبر اکرم(ص) آن حضرت را مسموم و به شهادت رسانید.

شهادت جانسوز پیام آور کربلاو زینت عبادتگران، حضرت علی بن الحسین زین العابدین(ع) بر عموم پیروان تسلیت باد.