آرشیو یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳، شماره ۵۷۹۹
بین الملل
۲۱

عملیات امریکا در افغانستان گسترش می یابد

رئیس جمهوری امریکا اخیرا با امضای دستوری محرمانه، حکم گسترش نقش جنگی مستقیم نیروهای این کشور در افغانستان را تا پایان سال 2015 صادر کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: باراک اوباما این حکم را چند هفته قبل امضا کرد و طی آن نیروهای امریکایی اجازه تداوم فعالیت ضربتی برای مقابله با طالبان و سایر شبه نظامیانی که تهدید مستقیم علیه دولت افغانستان یا پرسنل امریکایی در افغانستان محسوب می شوند، دارند. همچنین بر اساس این حکم جنگنده ها، بمب افکن ها و پهپادهای ارتش امریکا قادر خواهند بود برای مقابله با طالبان به نیروی زمینی کمک کنند. براساس این حکم امضا شده، سربازان نیروی زمینی ارتش امریکا احتمالا در ماموریت ها به نیروی زمینی ارتش افغانستان می پیوندند و حملات هوایی برای پشتیبانی سربازان نیروی زمینی صورت می گیرد. در صورتی که صحت این ادعا اثبات شود، نشانگر گسترش فعالیت نظامی امریکا در افغانستان در سال 2015 خواهد بود در حالی که قرار است نیروهای امریکایی و ناتو در پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند. ë چک سفید امضای عربستان برای ایجاد یک مرکز اسلامی در کابل

خبر دیگر اینکه دولت عربستان سعودی، قرارداد ساخت یک مرکز بزرگ آموزش های اسلامی در افغانستان را با یک شرکت عربستانی امضا کرد. قرار است مرکز اسلامی ملک عبدالله در زمینی به مساحت نزدیک به 119 هزار متر مربع در تپه مرنجان، در مرکز شهر کابل ساخته شود. دولت عربستان گفته است، برای تامین هزینه های ساخت و فعالیت این مرکز که قرار است در آن علوم اسلامی و زبان عربی تدریس شود، یک «چک سفید امضا» داده است. مقام های دو کشور افغانستان و عربستان هدف از ایجاد این مرکز را تدریس «اسلام معتدل» عنوان کرده اند.