آرشیو سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۱۶
جهان
۶

عقب نشینی داعش از دیاله

برخی منابع از عقب نشینی گروه تروریسی داعش از استان دیاله عراق خبر می دهند که در صورت وقوع به معنای آن است که این شبکه قدرت خود را در این استان کاملااز دست داده است.

بر اساس این گزارش ها نیروهای مشترک عراقی با حمایت شبه نظامیان داوطلب مردمی و نیروهای پیشمرگ کرد توانسته اند مناطق جلولاو سعدیه در شمالی شرقی دیاله را پس از نبردهای شدید با گروه تروریستی داعش پس بگیرند. این منابع گفته اند درگیری ها همچنان ادامه دارد و نیروهای ارتش عراق در تلاشند مناطقی در سعدیه که هنوز داعشی ها در آن حضور دارند را پاکسازی کنند.

با این حال برخی منابع نیز گزارش می دهند نیروهای پیشمرگ پس از ورود از محورهای متعدد بر شهر سعدیه کنترل یافته اند و شماری از دو طرف کشته یا زخمی شده اند. بر اساس این گزارش ها عملیات با حمله نیروی هوایی عراق به مواضع داعش و سپس جست وجوی میدانی برای خنثی سازی مین ها و بمب ها در جاده ها آغاز شد.

عقب نشینی داعش از جلولاو سعدیه به معنای آن است که قدرت این شبکه در استان دیاله به صورت کامل از بین رفته است اگرچه این گروه در مناطق دیگر پیشروی کرده است و همچنان جنگ در موصل ادامه دارد. روز گذشته نیروهای پیشمرگ کرد پس از درگیری شدید با تروریست های داعش در کوه بشعیق مشرف بر شهر موصل در شمال عراق و کشته شدن 18 تروریست داعشی، حمله آنها را دفع کردند.

از سوی دیگر به نقل از منابع نظامی و عشایر استان انبار خبر رسید تروریست های داعش طی دو روز گذشته به شهر رمادی به هدف انتقام گیری از عشایر حمله کرده اند. بر اساس این گزارش ها تروریست های داعش به چندین محله شهر حمله برده و با رسیدن به ساحل رود فرات اقدام به ربودن و قتل ده ها تن از عشیره بوفهد کرده اند.

یک منبع محلی در استان نینوا نیز فاش کرده است داعش ده ها تن از افراد ربوده شده را که در موصل زندانی کرده بود به سوریه انتقال داده است. این افراد از زمان سیطره داعش بر موصل، ربوده شده بودند و در زندان های داعش در موصل به سر می بردند.