آرشیو دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۳۷۰
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

کاراکاس در خاموشی

لینت لوپز مترجم: آذر حمیدیان
منبع: منبع: بیزینس اینسایدر

مدتی است که در بخش هایی از کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، برق قطع می شود.

نخستین بار نیست که این کشور با مشکلاتی جدی در زمینه شبکه برق خود مواجه است. در ماه ژوئن بود که به خاطر قطع برق در سرتاسر کشور، مراسمی رسمی با حضور رئیس جمهوری ونزوئلادچار وقفه شد و خروج از این مراسم نیز با وقفه و مشکلات زیاد انجام شد. در آن مورد خاص، علت خاموشی، بروز مشکل در یکی از نیروگاه های برق بود.

این دور از خاموشی ها در دوران مهمی از تاریخ ونزوئلابروز کرده است.قیمت های نفت به شدت سقوط کرده است و 95 درصد از صادرات ونزوئلارا کالاها تشکیل می دهند. به رغم تلاش مقامات ونزوئلادر اجلاس اوپک برای کاهش تولید نفت، میزان تولید کاهش نیافت و قیمت ها شکسته شد.

اکنون بسیاری از تحلیلگران به این موضوع می اندیشند که بدون درآمد کافی نفت و با وجود تورم بالا، ورشکستگی، پایان راه اقتصاد ونزوئلااست. این کشور راه های چندانی برای کاهش هزینه ها در اختیار ندارد. دولت این کشور قصد دارد برنامه های تامین اجتماعی پرهزینه ای را که توسط هوگو چاوز ارائه شده بود، ادامه دهد.

وزیر خارجه ونزوئلاهمچنین گفته است که این کشور به برنامه نفتی پتروکارائیب خود با همسایگان ادامه خواهد داد. این برنامه، نفت ونزوئلارا با تخفیف بسیار زیادی به همسایگان می فروشد. افزایش قیمت های داخلی نفت هم گزینه دشواری است.

مردم ونزوئلاتخفیف های عظیمی برای کالاها دریافت می کنند اما در کشوری که نرخ تورم آن بیش از 60 درصد است، خواربار و سایر کالاها هم اکنون هم بسیار کمیاب و گران هستند. شهروندان ونزوئلاساعت ها جلوی درب فروشگاه ها به انتظار می ایستند تا بتوانند وارد فروشگاه ها شوند و مواد غذایی جیره بندی شده

را دریافت کنند.

به احتمال زیاد همه این شرایط به یک بی ثباتی سیاسی عمده منجر خواهد شد. در زمستان و بهار گذشته صدها هزار نفر علیه حکومت مادورو تظاهرات کردند اما با بازداشت لئوپولدولوپز، رهبر مخالفان، نا آرامی ها سرکوب شد. به نظر می رسد دولت جدید ونزوئلابار دیگر قصد شکار مخالفان را دارد چون ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون را نیز متهم کرده که با برنامه ریزی قصد جان مادورو را داشته است.

بنابراین به واقع تاریکی همه ونزوئلارا فرا گرفته است.