آرشیو پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۴۸
اقتصادی
۴

قیمت بالای سی. ان. جی مانع از افزایش مصرف آن شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام این که مصرف سی.ان.جی در چند سال اخیر تغییر نکرده است، اذعان کرد: نزدیک بودن نرخ گاز طبیعی نسبت به بنزین و بالابودن نسبی قیمت آن، عامل مهمی برای کاهش جذابیت مصرف این سوخت پاک است.

به گزارش تسنیم، سیدناصر سجادی گفت: میانگین مصرف این سوخت در سال 90 روزانه 17 میلیون متر مکعب، در سال 91 روزانه 19 میلیون متر مکعب، در سال گذشته 18.5 میلیون متر مکعب در روز و در هشت ماه نخست امسال نیز برابر با مصرف سال 92 بوده است.

وی با اظهار این که آمارها حکایت از آن دارد که اقبال مصرف کننده برای استفاده از این سوخت پاک در این سال ها چندان قابل توجه نبوده است، تاکید کرد: باید جذابیت در این بخش بیش از پیش تقویت شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به این که هم اکنون میانگین قیمت بنزین به ازای هر لیتر 700 تومان است که با نرخ سی.ان.جی با هر متر مکعب 450 تومان فاصله چندانی ندارد، تصریح کرد: قیمت سی.ان.جی باید به گونه ای تعیین شود که نرخ این سوخت پاک نسبت به بنزین، فاصله محسوسی داشته باشد تا میل به مصرف آن افزایش یابد.

سجادی با تاکید بر ضرورت توسعه جایگاه های سی.ان.جی و ایجاد امکانات و خدمات رفاهی در جایگاه ها، مشوق های حمایتی جایگاه داران را نیز برای سرمایه گذاران این بخش مهم خواند و گفت: در این مسیر نیز گام های مهمی برداشته شده است که افزایش دو برابری کارمزد و پیش بینی کارمزد ویژه برای ساخت جایگاه هایی که بخش خصوصی انجام می دهد، از جمله آنهاست.