آرشیو دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۰
اقتصاد
۴

موسوی: خیانت 4 کشور عربی اعتراض ایران را به تصمیم اوپک ناکام گذاشت

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این که ایران باید در بحث روند کاهش قیمت نفت در اوپک رویکردی اعتراضی می داشت، نفت 72 دلاری در بودجه 94 را منطقی دانست.

سیدموسی موسوی در گفت وگو با تسنیم، قیمت 72 دلاری در بودجه سال 1394 را معقول و قابل دفاع دانست و گفت: گرچه روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد، اما پیش بینی ها حاکی از آن است که قیمت نفت در سال آینده پایین نخواهد ماند؛ زیرا این شرایط نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و حتی کشورهای غیر عضو قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم لامرد در مجلس با بیان این که به دلیل مسائل فنی کاهش قیمت نفت تا میزان مشخصی استمرار دارد، گفت: این پیش بینی وجود دارد که قیمت نفت در سال آینده افزایش یابد، اما این که تا چه رقمی افزایش یابد نیاز به بررسی بیشتر دارد.وی با اشاره به این که تصمیم گیری در اوپک با اجماع تمامی اعضا صورت می گیرد، گفت: خیانت چهار کشور عربی موجب شد که اعتراض ایران و ونزوئلانسبت به روند کاهشی قیمت نفت به نتیجه نرسد؛ پس این گونه نیست که اگر تیم دیپلماسی نفتی ایران بیشتر تلاش می کرد یا روند دیگری را در پیش می گرفت، می توانست در کاهش سهمیه تولید نفت موفق شود.موسوی با بیان این که فضای حاکم بر اوپک قابل پیش بینی بود، گفت: عربستان و آمریکا به این نتیجه مشترک رسیده اند که ظرفیت های نفتی کشورها تاراج شود. شیوخ مرتجع کشورهای عربی این خیانت بزرگ را در حق نسل های آینده خود روا داشتند تا در قبال آن خشنودی و لبخند رضایت آمریکا را به دست آورند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اظهار این که تیم دیپلماسی انرژی ایران هم این موضوع را دریافته بود، گفت: البته باور من این است که ما با درک این شرایط هم می توانستیم به گونه ای معترض تر نظرات خود را در اوپک اعلام کنیم.