آرشیو دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۰
ایران
۱۵

در آینده نه چندان دور صورت خواهد گرفت: خطر تکرار بحران دریاچه ارومیه در سواحل بندرترکمن

مدیر بنادر و کشتیرانی استان گلستان گفت: رسوبات دریای خزر از آستارا به سمت سواحل بندرترکمن و بندرگز سرازیر می شود و در آینده نه چندان دور بحران دریاچه ارومیه در سواحل گلستان تکرار می شود.

اله یار اسعدی، افزود: دو بندر ترکمن و گز استان گلستان به دلیل عمق کم سواحل و رسوبات بسیار از خدمات دریانوردی خارج شده اند.

وی گفت: در گذشته نه چندان دور که سواحل گلستان فعال بود شناورهای 500 و هزار تن در این سواحل پهلو می گرفت؛ ولی اکنون شناور های بالای 7000 تن در سواحل کشور شناور است و جابه جایی کمتر از آن صرفه اقتصادی برای فعالیت های دریانوردی ندارد.

اسعدی با بیان این که از حوزه دریای خزر در استان گلستان تا بندر ترکمن رسوبات زیادی وجود دارد که ته نشین می شود و در آینده نزدیک انقطاع خلیج گرگان از دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: مطالبه استان این است که بندر فعالی را در سطح استان داشته باشیم و بندر خواجه نفس که اکنون سرمایه گذارخصوصی دارد مورد توجه دولت است و ا زآن حمایت می کند.

مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان با بیان این که صنعت بندرسازی صنعت گرانی است، گفت: برای هر مترمربع بندر 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است و برای هر مترمربع لایروبی سواحل هم بین 7 تا 9 دلار اعتبار نیاز است.

اسعدی بیان کرد: برای بندر خواجه نفس در مرحله اول پهلوگیری کشتی سوختی را داریم که ظرف دو سال آینده در صورت حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی انجام و بهره برداری می شود.وی با بیان این که از اعتبارات دولتی برای ساخت این بندر نمی توانیم بهره گیریم، گفت: فقط از صندوق توسعه ملی می توانیم برای این طرح عظیم استانی درخواست وام داشته باشیم.