آرشیو سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۶۲
صفحه آخر
۲۰
مکث

خداحافظی با قصه ها و آدم های تکراری

آذر مهاجر

برای تماشاگر سریال های تلویزیونی در درجه اول داستان سریال و در مرحله بعد بازیگران و ساختار و کیفیت کارگردانی اهمیت دارد. او دوست دارد سریال هایی متنوع با موضوعات متنوع ببیند، از دیدن بازیگران تکراری که در تعداد زیادی از سریال های تلویزیونی با همان شکل و شمایل تقریبا یکسان ظاهر می شوند، خسته می شود و می خواهد آثاری پرکشش، با ریتمی گیرا و کارگردانی بی عیب تماشا کند.

برای او اهمیتی ندارد که سریال های هر شبکه در کدام بخش تلویزیون تولید می شود یا حتی چه مراحلی طی می شود تا ایده ای شکل بگیرد، فیلمنامه ای نوشته و سریالی ساخته شود.

با تغییرات تازه ای که در تلویزیون رخ داده، می توان به تحقق همه خواسته های مخاطبان و ارتقای کیفیت سریال ها امید بیشتری داشت. اگر تا امروز سریال های خوب صرفا نتیجه کنار هم قرار گرفتن مجموعه ای از آدم های باتجربه و شرایط مناسب به صورت تصادفی و برنامه ریزی نشده بود از این پس می توان امیدوار بود که روند تولید سریال های تلویزیونی منسجم تر و در شرایطی مطلوب تر انجام شود.

در آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص سیاست چابک سازی تلویزیون، اداره کل نمایش سیما و مرکز سیمافیلم با هم ادغام و اداره کلی ایجاد شده که مسئولیت برنامه ریزی و تولید فیلم و سریال برای تمام شبکه های تلویزیون را برعهده دارد. به این ترتیب یعنی هر آنچه قرار است از شبکه های تلویزیون به نمایش درآید در این مرکز و تحت مدیریت و نظارتی واحد انجام می شود. به این ترتیب احتمال موازی کاری و ساخت آثاری با موضوعات مشترک به کمترین حد می رسد، بستر مناسب تری برای تعامل بین مدیران و هنرمندان فراهم خواهد شد، امکانات و تسهیلات برای تولید فیلم و سریال متمرکز می شود و برنامه ریزی بلندمدت برای آثار نمایشی و نظارت منطقی بر این دست از تولیدات تلویزیون بیش از گذشته میسر خواهد بود.

تغییرات صورت گرفته تا رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند گذشت زمان و کمی آزمون و خطاست، اما مهم این است که مسیر درست طراحی شده و بستر مناسب در حال فراهم شدن است. حالاتماشاگر تلویزیون به اتکای همین مسیر درست و با اعتماد به هنرمندان خوب کشورمان می تواند به دیدن سریال های باکیفیتی که در بهترین شرایط تولید می شوند و در زمان مناسب به نمایش درمی آیند، امیدوار باشد.