آرشیو شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۸۳
اقتصادی
۴

قاسمی: اکنون واردات فولاد به صرفه نیست

کمبود نقدینگی، مهم ترین مشکل تولیدکنندگان فولاد

عضو انجمن فولاد ایران با بیان این که تولیدکنندگان ایرانی هم اکنون با کمبود نقدینگی و تولید با ظرفیت پایین مواجه هستند، گفت: اگر مطابق استانداردها، هر کارخانه باید برای سه ماه آینده خود مواد اولیه داشته باشد، هم اکنون برخی کارخانجات تنها برای ده روز آینده خود مواد اولیه تهیه می کنند؛ زیرا نیاز به نقدینگی بالایی دارد.

به گزارش ایرنا، بهمن قاسمی افزود: سال 94، سال خوبی برای فولادی ها نیست و مجموعه شرایط نشان می دهد که سال آینده شرایط مناسبی بر فولاد حاکم نخواهد بود، زیرا تجارت جهانی روی آن تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی که بازارهای جهانی فولاد نیز وضع چندان مناسبی ندارند، چنانچه تولیدکنندگان ایرانی بتوانند سبد محصولات خود را تنوع بخشند، به طور قطع می توانند از این بحران عبور کنند، اما در مجموع، سال آینده، سال خوبی برای فولادی ها نیست؛ البته امیدواریم اوضاع از شرایط فعلی بدتر نشود.این عضو انجمن فولاد ادامه داد: با مجموعه شرایطی که حاکم شده است، وعده رسیدن تولید فولاد به 45 میلیون تن عملی نیست و در خوشبینانه ترین شرایط می توانیم 20 میلیون تن فولاد تولید کنیم. وی درباره احتمال وجود رقابت منفی بین تولیدکنندگان فولاد در بازارهای داخلی و جهانی، تصریح کرد: رقابت منفی وجود ندارد و در بازار اکنون شرایط به گونه ای است که تولیدکنندگانی که توانایی بقا دارند، در بازار ماندگار هستند و واحدهای کوچک، غیراقتصادی شده اند.

به گفته قاسمی، توانایی ذوب و نورد و فولاد در کشور 16 میلیون تن است در حالی که اگر بر اساس کشورهای نیمه توسعه یافته بخواهیم سرانه مصرف 250 کیلوگرمی داشته باشیم، نیاز به 20 میلیون تن احساس می شود. وی گفت: اجرای هفت طرح فولادی از سوی دولت ضروری بود و باید اجرا می شد، زیرا هم اکنون با اجرای این طرح ها نیاز کشور به واردات شمش از بین رفته است در حالی که سه سال قبل، باید واردات صورت می گرفت. وی با بیان این که رسوب فولادهای وارداتی در گمرکات اکنون دیگر به چشم نمی خورد، افزود: واردات اکنون به صرفه نیست؛ مگر این که پولشویی اتفاق بیفتد.

قاسمی تصریح کرد: ادغام واحدهای فولادی عملیاتی نیست، زیرا بخش خصوصی هنوز توانمند نشده و فرهنگ ادغام را ندارد، یعنی به بلوغ لازم برای همکاری نرسیده است.