آرشیو یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۸۴
ورزشی - اخبار کشور
۹

ایران در تولید ماهیان آب شیرین رتبه اول منطقه را داراست

ایران رتبه اول را در کشورهای منطقه در بخش تولید آبزیان آب شیرین دارد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران در بیان اینکه 97 درصد تولید آبزیان ایران مربوط به آبزیان آب شیرین است گفت: نگاه شیلات ایران حرکت به سمت آبزی پروری از آب شیرین به آب شور خواهد بود. حسین عبدالحی تلاش برای ارتقای بهره وری و مکانیزاسیون تجهیزات آبزی پروری را از دیگر برنامه های سازمان شیلات ایران در سال های آینده عنوان کرد و افزود: استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی هم در ردیف بودجه شیلات ایران قرار گرفته است که می تواند کمک بسیار خوبی برای ارتقای بهره برداری شیلات داشته باشد.

معاون آبزی پروری شیلات گفت: تا پایان امسال تولید آبزیان در کشور به 400 هزار تن می رسد در حالی که این رقم در سال گذشته 370 هزار تن بود.

عبدالحی دیروز در همایش آبزیان آب شیرین و امور فنی آبزی پروران در قم افزود: آبزی پروری با هشت درصد بیشترین رشد بخش کشاورزی در جهان را داراست که این میزان در ایران به 13 درصد در سال می رسد.

وی یادآور شد: ایران در بین کشورهای منطقه مقام نخست تولید آبزیان را دارد که 60 درصد تولید آبزیان، کپورماهیان است که به طور متوسط 30 تا 40 کیلوگرم در هر مترمربع تولید می شود.

عبدالحی گفت: نگاه سازمان شیلات در دولت یازدهم این است که از سمت آب شیرین به آب شور حرکت و در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی گفت: پرداخت آب بها برای تولیدکنندگان آبزیان، بر اساس میزان تولید است و کسانی که تولید بیشتری دارند، آب بهای بیشتری پرداخت می کنند که این مسئله مغایر با سیاست های بهره وری است.

معاون آبزی پروری شیلات کشور ابراز امیدواری کرد در آینده ارتقا بهره وری ملاک پرداخت آب بها باشد و کسانی که ارتقا بهره وری در تولید آبزیان داشته باشند، آب بهای کمتری بپردازند.

به گفته وی، در سال های گذشته متوسط تولید آبزیان در هر مترمربع، 10 کیلوگرم بود که اکنون به 30 کیلوگرم رسیده است.

وی بیان کرد: امسال یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای شیلات در نظر گرفته شده که فرصت خوبی برای افزایش تولید و توسعه آبزی پروری است.