آرشیو یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۹۰
صفحه اول
۱

هزینه های زیاد و دستاورد کم سبب شده بخش های «بین المللی» جشنواره های داخلی مخالفان جدی داشته باشد

پز جشنواره های بین المللی با جیب بیت المال

کمیل انتظاری

سالانه جشنواره ها و همایش های متعددی در کشور برگزار می شود که فصل مشترک بیشتر آنها عبارت «بین المللی» است؛ انگار برگزاری یک جشنواره یا همایش یا حتی نمایشگاه بی آن که این عبارت در عنوان آن وجود داشته باشد، امکان پذیر نیست. با وجود این، در سال های اخیر که دولت با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و فراهم کردن بودجه برای برگزاری پرزرق و برق جشنواره ها و نمایشگاه ها سخت تر شده، ضرورت بازنگری در بخش های مختلف این جشنواره ها و نمایشگاه ها از جمله بخش بین الملل اجتناب ناپذیر می نماید؛ بخشی که همواره مورد انتقاد بوده و موثر بودن آن مخالفان جدی داشته است.

تابستان امسال پس از برگزاری بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از هزینه 200 میلیون تومانی برای فعالیت بخش بین الملل و ایاب و ذهاب شرکت کنندگان خارجی خبر داد، در حالی که از عملکرد بخش بین الملل و خروجی آن رضایت نداشت، او گفت: «اگر فعالیت بخش بین الملل به این شکل منفعل باشد ترجیح می دهیم این بخش را از نمایشگاه قرآن حذف کنیم و بعد ملی آن را گسترش دهیم.» اسماعیل امینی دبیر نهمین دوره جشنواره شعر فجر هم چند روز پیش به طور تلویحی از حذف بخش بین الملل جشنواره سخن گفت.

از سوی دیگر، بین المللی بودن جشنواره موسیقی فجر نیز مدت هاست که محل مناقشه است. خداحافظی رامین صدیقی، مسئول بخش بین الملل این جشنواره بر بحث ها دامن زد. با این همه، علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره سی امین موسیقی فجر معتقد است «بین المللی» بودن جشنواره موسیقی فجر صحیح نیست. او در نشست خبری این جشنواره گفت: «آقای مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، هم سال گذشته به من گفت که لفظ «بین المللی» را از جشنواره حذف کنیم.»

مشروح این گزارش را در صفحه 5 بخوانید