آرشیو یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۴۱۹۰
اقتصادی
۴

ثبت سفارش خلاف مقررات به واردات کالامنجر نمی شود

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به افرادی که با تخلف یا نفوذ در سامانه، ثبت سفارش غیرقانونی می کنند، هشدار داد: ثبت سفارش های خلاف مقررات به واردات کالانخواهد انجامید.

براساس قانون واردات هرگونه کالانیاز به دریافت مجوز دارد که به این مجوز ثبت سفارش گفته می شود و مجوزهای واردات کالاتا شش ماه معتبر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، سیدعباس حسینی با اشاره به این که بی اطلاعی یا رعایت نکردن قوانین ثبت سفارش مسئولیتی را متوجه این سازمان نخواهد کرد، افزود: مسئولیت ثبت سفارش برعهده خود واردکنندگان است و بی اطلاعی از قوانین و مقررات مربوط، رافع مسئولیت و دلیلی بر صدور مجوز ورود کالانیست.

وی اظهار کرد: کالاهایی که مشمول افزایش سود بازرگانی، ممنوعیت یا محدودیت واردات شده است، در صورت انطباق با مقررات قبلی و قوانین جاری قابل ترخیص خواهد بود.

حسینی تصریح کرد: کالاهایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده باشد یا کالادر گمرک موجود و در دفاتر گمرک به ثبت رسیده باشد، مجوز ترخیص خواهد داشت.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تصریح کرد: اگر برای کالااعتبار اسنادی گشایش شده و بارنامه حمل آنها قبل از انقضای مهلت اولیه اعتبار ثبت سفارش صادر شده باشد، قابلیت ترخیص دارد، اما اعتباراتی که پس از تغییر شرط ورود یا افزایش سود بازرگانی تمدید می شود، مشمول این بند نیست.

حسینی با بیان این که واردات کالاهایی که از طریق بروات اسنادی پس از تائید بانک مجاز، ثبت سفارش شده و بارنامه حمل آنها قبل از پایان مدت اعتبار صادر شده باشد یا واردات کالاهای بدون انتقال ارز (بدون تعهد سیستم بانکی برای پرداخت وجه) که ثبت سفارش و اولین بارنامه آنها قبل از محدودیت ها و تغییر شرایط صادر شود مشمول زمانبندی خاصی است.

وی در مورد زمان بندی واردات کالاگفت: این زمان بندی با توجه به روش های ورود کالااز مسیرهای هوایی، دریایی یا دریایی زمینی از ده تا 55 روز متغیر است.