آرشیو چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۷۶
زندگی
۱۴
پیام روز

پرش روی سکوی آرامش

دکتر ابراهیم اندرخورا (جامعه شناس و مدرس دانشگاه)

مهم ترین هدف زندگی مشترک در نظام خانواده رسیدن به آرامش و فراهم کردن زمینه مناسب برای توسعه و رشد مفاهیم مرتبط با محبت، عشق و ادراک متقابل است که برای رسیدن به آن وجود زبان مشترک، اهداف مشترک و کارکردهای مشترک اعضای خانواده الزامی است. اما آنچه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چگونگی آغاز یک روز زیبا است. داشتن نگرشی مثبت نسبت به خویشتن، اعضای خانواده و اهداف تعریف شده روزانه گام نخست رسیدن به این هدف تعیین شده است.

انگیزه انسانی که ریشه در باورها، ارزش ها و اعتقادات درونی دارد و مبنای آن کسب موفقیت های انسانی است گام دوم برای رسیدن به این آرمان است. مهارت یعنی داشتن توانایی، دانش و آگاهی لازم نسبت به خویشتن، اعضای خانواده و اهدافی که تعریف شده است. گام سوم برای داشتن یک روز زیبا داشتن مهارت لازم برای زندگی شاد خانوادگی است.

یادمان باشد زیبایی، نسبی است برای همین مقایسه کارکردهای روزانه خویش با دیگران یک آسیب جدی به شمار می رود. چشم و هم چشمی، تصورات منفی و اهداف تعریف نشده سه عامل بسیار جدی تاثیرگذار بر شکل گیری ناکامی، ناامیدی و گذران یک روز تلخ خواهد بود. این ادراکات افراد است که تعیین می کند آنها چگونه یک روز را سپری کنند و نگاه شان مشخص می کند چطور به یک روز زیبا نگاه کنند. لذا شکل گیری سرنوشت انسان به صورت مستقیم با نگرش هایش در ارتباط است. اگر چه وجود مشکلات، آسیب ها و چالش ها را نمی توان انکار کرد، اما داشتن تصویری مثبت از زندگی شرایط را برای تبدیل تهدیدها به فرصت های مناسب زندگی فراهم خواهد کرد. بنابراین خود فرد است که سرنوشت خویش را تعیین می کند. برای دور ماندن از آسیب ها باید بخشش های بی منت را در خود و اعضای خانواده تقویت کرد. برای داشتن شرایط مناسب در زندگی باید از فرصت ها استفاده کرد تا بهترین سرنوشت را برای خود و اعضای خانواده رقم زد. بودن در کنار خانواده بهترین فرصت برای حل تعارضات و چالش ها است بنابراین پذیرش واقعیت های زندگی امری است که انسان را به سمت رسیدن به اهدافش سوق می دهد. برای یک روز زیبا و شروعی خوب امید را در همه ثانیه های زندگی ظاهر کنید و با داشتن دیدگاه های مثبت به امید دست پیدا کنید تا بتوانید در پایان روز دستاوردی از امید بخشی داشته باشید.