آرشیو دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۲۵۰
اقتصاد
۱۵

پاسخ طیب نیا به ادعای نادران: خروج ارز چمدانی با اطلاع مقامات مسوول بوده

شرق: وزیر اقتصاد سومین نفری است که در یک هفته گذشته در باره ماجرای خروج ارز چمدانی از کشور توضیح می دهد. دیشب علی طیب نیا در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما حضور یافت که از قضا یکی از پرسش های مجری برنامه حول محور خروج ارزهای چمدانی از کشور بود. مجری پرسید: اخیرا برخی از نمایندگان مجلس از خروج مقادیری ارز به صورت چمدانی از کشور خبر داده اند و رییس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد که به وظیفه اش عمل کرده است. شرح ماجرا چه بود؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم چنین پاسخ داد: کشور نیازهای مختلف و نیاز به واردات و پرداخت های ارزی متعددی دارد. مدیریت منابع و مصارف ارزی هم جزو وظایف بانک مرکزی است. با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم است بنابراین بانک مرکزی از همه امکانات و ابزارها برای مدیریت کارآمد منابع و مصارف کشور استفاده می کند و این را براساس وظایف ذاتی خود انجام می دهد.

او در ادامه تاکید کرد: طبیعتا این موضوع با اطلاع مقامات مسوول بوده و هیچ اقدام غیرقانونی ای انجام نگرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تلاش هایی که برای مدیریت اقتصادی کشور انجام می شود به ویژه اگر در حوزه هایی باشد که برحسب وظایف ذاتی و متناسب با شرایط امروز کشور در حال انجام است هم باید مورد تقدیر قرار گیرد و طبیعتا انتظار برخورد متفاوتی را باید داشت. پیش از این نادران، نماینده اصولگرای مجلس طی گزارشی از خروج ارزهای آزادشده طی توافقنامه ژنو خبر داده و گفته بود: در ماه های اخیر مقادیر قابل توجهی ارز بانک مرکزی طی محموله ای چمدانی از کشور خارج شده که این ارزها همان ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو است. رییس کل بانک مرکزی اولین نفری بود که به این گفته نادران پاسخ داد؛ پاسخی کوتاه و مختصر: بانک مرکزی در بازار ارز وظایفی دارد که به وظایف خود عمل می کند. نوبخت، سخنگوی دولت هم در حاشیه جلسه هیات دولت در هفته گذشته در پاسخ به این پرسش گفت: با قاطعیت می گویم هیچ یک از این کارها را با هیچ اقدام غیرقانونی ای انجام نمی دهیم و انگار نمی دانید که در چه شرایط تحریمی ای قرار داریم.