آرشیو سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۲۱۰۰۹
اقتصادی
۴

وزارت نفت: امیدی به نفت بالای 65 دلار نداریم

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به تنزل قیمت نفت در بازارهای جهانی اعلام کرد: به دلیل خواست کشورهای صنعتی برای نفت ارزان، قیمت طلای سیاه در سال 2015 از 65 دلار فراتر نخواهد رفت و مسئولان وزارت نفت امیدی به افزایش قیمت ها ندارند.

محسن قمصری در گفت وگو با میزان، با بیان اینکه به نوسانات روزانه بازار امیدی نیست اعلام کرد: میزان معاملات کاغذی نفت روزانه 1/5 میلیارد بشکه است، از این رو اگر نوسانات قیمت روزانه نباشد کسب و کار کشورهای تعیین کننده قیمت نفت در بازار کساد می شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، با بیان این که به چهار کشور آسیایی، چین، هند، کره، ژاپن، و کشور ترکیه نفت می فروشیم، اضافه کرد: با این کشورها قراردادهای معین صادرات نفت داریم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد بازار نفت تا چه حد قیمتی متاثر خواهد شد، ادامه داد: در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم ها باقی بماند در شرایط موجود هستیم. فعلاایران عرضه کننده موثر و شناوری در بازار نفت نیست. بنابراین مجبوریم از بازار تبعیت کنیم.

به باور مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، اگر صرفا شاهد عرضه و تقاضا در بازار نفت باشیم، بهای نفت در بازار جهانی کاهش می یابد.

وی، مهمترین عامل در ریزش قیمت ها را افزایش عرضه نفت از سوی برخی کشورهای عضو از جمله عربستان و عراق و عدول آنها از سهمیه بندی اوپک می داند. قمصری اضافه کرد: قطعا افزایش عرضه برخی کشورها خارج از تعهدات اوپک، بازار را متلاطم کرده و امروز بازار نفت به مدیریت عرضه در برابر تقاضا بشدت احتیاج دارد، در غیر این صورت تعادل به این زودی به بازار برنمی گردد.