آرشیو چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴، شماره ۴۲۳۴
صفحه اول
۱

مرز ایران و ترکیه آماده تجارت 30 میلیارد دلاری

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری با بیان این که مرز زمینی ایران و ترکیه در حالت عادی قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت های موجود، مرزها توان رساندن ترانزیت از 14 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار در سال را دارند.

محمدجواد عطرچیان در گفت وگو با ایسنا تصریح کرد: با توجه به توافقات انجام شده بین ایران و ترکیه، هم اکنون مرز دو کشور در حالت عادی قرار دارد و هیچ ترافیکی در مرز بازرگان به چشم نمی خورد. با توجه به توافقات جدید بین روسای جمهور دو کشور می توانیم از ظرفیت های موجود در پایانه های مرزی استفاده و اهداف تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه را برآورده کنیم.

وی با بیان این که در کنار مرز زمینی بازرگان، مرز ریلی رازی نیز بخش قابل توجهی از ترانزیت منطقه را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در صورتی که مذاکرات بازرگانان دو کشور برای افزایش سهم ترانزیتی میان دو همسایه منطقه ای ایران و ترکیه به نتیجه برسد، با استفاده از این توان در حوزه قطار و کامیون های ترانزیتی می توان آن را محقق کرد.

عطرچیان در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر اردوغان به تهران صحبتی از توافق جدید درباره مرز ترانزیتی ایران و ترکیه شده است نیز اظهار کرد: آنچه اکنون از سوی دو کشور انجام می شود، همان توافق کامل و جامعی است که نیازها و اهداف دو کشور را تامین می کند. ایران از همان ابتدا نیز مشکلی برای ترانزیت با ترکیه نداشت و ما تلاش کردیم پیشنهادهای ترکیه را نیز عملی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون جز در روزهای خاصی که به دلیل ترافیک بالای کامیون ها از سمت ترکیه صفی از کامیون ها شکل می گیرد، مرز بازرگان بدون هیچ محدودیتی به کار خود ادامه می دهد و ایران با توجه به حسن نیتی که در طول ماه ها و سال های گذشته از خود نشان داده، در جهت تقویت مناسبات خود با ترکیه قدم برخواهد داشت.