آرشیو پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۵۹۱۲
اجتماعی
۴

اطلاعات اشیای چغامیش اهمیت علمی بالادارد

دکتر حمیده چوبک (رئیس پژوهشکده باستان شناسی)

بازگرداندن اشیای فرهنگی و تاریخی که به صورت امانی در اختیار موسسات علمی قرار می گیرد یک وظیفه قانونی و در صورتی که این اتفاق نیفتد، تخلف صورت گرفته است.

هرچند در چندین سال اخیر هیچ شیء تاریخی به موسسات علمی ارسال نشده است اما در صورتی که نیازی به این گونه اقدامات باشد تمامی موازین و مقررات قانونی رعایت می شود.

اگر قرار باشد شیء تاریخی از کشور خارج شود با رعایت تمامی چارچوب ها و مقررات خواهد بود و البته با تاکید بر اینکه در صورتی که امکانات مطالعه روی اشیا را نداشته باشیم با موسسات خارجی در این رابطه وارد فاز همکاری می شویم. امیدوارم با نظمی که در حال حاضر جریان دارد از این پس شاهد حداقل خروج اشیا از کشور باشیم، ما تلاش می کنیم تا تمامی اشیا در داخل کشور مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد و هیچ اثر تاریخی و فرهنگی به موسسات خارجی ارسال نشود. باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم و در رابطه با درخواست های موسسات خارجی نسبت به در اختیار داشتن اشیای تاریخی دقت بیشتری داشته باشیم و تمامی موازین و مقررات قانونی را مدنظر داشته باشیم. من معتقدم این اشیا به هیچ وجه نباید از کشور خارج می شد اما امروز خوشحالیم که اشیای باارزش چغامیش که یک محوطه مهم است، بازگردانده شده است.مطالعات و داده هایی که از این اشیای بسیار مهم به دست آمده است، از نظر علمی دارای اهمیت فراوانی است و اطلاعات مهمی را در رابطه با آن برهه زمانی به ما می دهد.