آرشیو شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۲
جهان
۶

پهپادهای آمریکا یک ایتالیایی و یک آمریکایی را کشت

حملات پهپادی آمریکا در مناطق مختلف از جمله پاکستان و یمن طی چند سال گذشته قربانیان فراوانی از میان شهروندان عادی داشته است. حال منابع خبری گزارش داده اند در یکی از همین حملات، دو گروگان غربی به اشتباه هدف این حملات قرار گرفته و کشته شدند.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی اعلام کردند در حمله یک پهپاد آمریکایی در ماه ژانویه وارن وینستاین، امدادرسان آمریکایی که از سال 2011 تاکنون در اسارت القاعده بوده و جیووانی لوپورتو، فرد ایتالیایی که در سال 2012 در پاکستان مفقود شد، کشته شدند. در کنار این دو گروگان، احمد فاروق، فرد آمریکایی الاصلی که یکی از رهبران القاعده بود نیز در این حمله کشته شد.

در همین حال، پنجشنبه شب باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با برگزاری یک کنفرانس خبری ضمن تائید این خبر، مسئولیت کامل همه عملیات های ضد تروریستی از جمله این عملیات را بر عهده گرفت. وی دستور بازبینی کامل این گونه حملات را داد تا تضمین شود چنین اشتباهاتی مجددا رخ ندهد. رئیس جمهور آمریکا در توجیه کشته شدن این دو گروگان گفت: ما اعتقاد داشتیم که این یک مجموعه وابسته به القاعده است و هیچ غیرنظامی در آن حضور ندارد. چیزی که ما از آن اطلاع نداشتیم این بود که القاعده وارن (وینستاین) و جیووانی (لوپورتو) را در این مجموعه مخفی کرده بود. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: خانواده این دو گروگان کشته شده غرامت دریافت می کنند.

این اتفاق واکنش دیگر کشورها را نیز به همراه داشت. در همین راستا، وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته در بیانیه ای با ابراز مراتب تسلیت این کشور، اعلام کرد مرگ این دو گروگان، خطر و پیامدهای ناخواسته استفاده از این فناوری را که پاکستان همواره بر آن تاکید داشته است، برجسته می کند. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد این کشور هزاران شهروند خود را در مبارزه با تروریسم از دست داده است و می تواند این ضایعه تاسف بار را به طور کامل درک کند و با خانواده های قربانیان ابراز همبستگی می کند. وزارت امور خارجه ایتالیا هم ضمن محکوم کردن این اتفاق گفت: کشته شدن لوپورتو اشتباهی فاجعه بار بود که همپیمانان آمریکایی ما مرتکب شدند و رئیس جمهور اوباما نیز به آن اذعان کرد.