آرشیو چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۴۲۴۶
صفحه اول
۱

سود بانکی کاهش یافت

در جلسه طولانی مدت شب گذشته شورای پول و اعتبار سرانجام نرخ سود بانکی تعیین تکلیف شد و نرخ سود سپرده ها و تسهیلات کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار جام جم، در این جلسه که از ساعت 16:30 آغاز و تا 21 شب گذشته به طول انجامید؛ نرخ سود سپرده ها از حداکثر 22 درصد به 20 درصد کاهش یافت.

همچنین نرخ سود تسهیلات یا وام های بانکی که به روش مبادله ای اعطاء شده و نرخ سود مشخص و ثابتی دارد از 22 به 21 درصد و نرخ سود عقود مشارکتی که در یک دامنه تعیین می شود از حداکثر 28 درصد به 24 درصد رسید.

همچنین نرخ سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی با نیم درصد کاهش 11 درصد تعیین شد. کاهش نرخ سود بانکی پس از بحث و جدل های فراوان میان موافقان و مخالفان تصویب شد. موافقان، تامین مالی تولید با قیمت ارزان تر را از اصلی ترین علت موافقت خود برمی شمردند درمقابل مخالفان خروج سپرده ها از سیستم بانکی و حرکت نقدینگی به سوی بازارهای غیر مولد همچون ارز و طلارا عنوان می کردند. همچنین با وجود این که مخالفان شانس ورود سپرده ها به بورس را اندک ارزیابی می کردند اما، به خاطر موافقت اکثر بانک ها با کاهش نرخ سود بانکی و حمایت رئیس جمهور از این امر، سرانجام شورای پول و اعتبار با وجود مخالفت های ضمنی بانک مرکزی به کاهش نرخ سود بانکی رای داد.

در همین حال بانک مرکزی برنامه هایی برای مقابله با اثرات کاهش نرخ سود بانکی در برخی بخش ها و بازارها تدوین کرده است. اقدام قاطع در برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برای جلوگیری از حرکت سپرده ها به این موسسات، تقویت عرضه های سهام در بازار سرمایه و برخی پیش بینی ها در بازار ارز از جمله این تمهیدات محسوب می شود.

محمدرضا پور ابراهیمی عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در این باره به ایرنا گفت: این ارقام براساس نرخ تورم 15 درصدی تعیین شده است. وی ادامه داد: البته این مرحله اولین مرحله کاهش نرخ سود سپرده است و با رصد بازارها دوباره برای نرخ سود تصمیم گیری خواهیم کرد.وی اظهار داشت: قدر مسلم کاهش نرخ سود بانکی تاثیرات مثبتی بر روند بازار سرمایه خواهد گذاشت و موج نقدینگی جدیدی را روانه بازار می کند.