آرشیو پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۳۰۰
دیپلماسی
۱۹

تصمیم گیری درباره متن توافق نامه با هماهنگی قوای سه گانه

شرق: رئیس مجلس با بیان اینکه در ایران هزار اماواگر درباره مذاکرات و نتایج آن مطرح است، گفت: «نتایج ژنو و لوزان به سختی در جامعه ما جا می افتد و اینها به دست و پا افتاده اند که این امر را برهم بزنند. خب! به هم بخورد، چه می شود؟ شما بزرگ می شوید؟»

علی لاریجانی می گوید: «ایران با سرعت به توسعه فناوری هسته ای خود ادامه می دهد تا ظرف چند سال آینده آمریکا و اقمار بیچاره آنها را پشیمان کند. تاسف آورتر از این رفتارها، فضای شلوغ گفتاری آمریکایی ها در مسئله هسته ای ایران است؛ چند سال درخواست کردند مذاکرات آغاز شود و تعهدات مختلف، نظیر قبول غنی سازی در ایران را مطرح کردند. حال امروز به دلیل ضعف و درحالی که نمی توانند شرایط داخلی خود را درست مدیریت کنند و کنگره عملاسنگی در مسیر مذاکرات انداخته و سیستم اجرائی آنها را تخریب کرده است، حرف های قلدرمآبانه هم می زنند».به گفته او، این جملات مسخره و تکراری «همه گزینه ها روی میز است»، آن هم در این روزهای تحقیرشدگی قوه اجرائی حکومت آمریکا، بیشتر به واکنشی ترمیمی برای روان و روح مسئولان آن دیار شباهت دارد تا یک دیپلماسی هوشمندانه.

لاریجانی همچنین تاکید دارد «مسئولان مربوطه موظفند نتایج مذاکرات را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند و در یک هماهنگی عملیاتی بین قوای کشور، درباره آن تصمیم گیری خواهد شد. از نظر جمهوری اسلامی، چارچوب مذاکرات روشن شده است و این گونه مانورهای ناشیانه کمترین تاثیری در سرنوشت مذاکرات نخواهد داشت. مجلس شورای اسلامی نیز ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده، تحولات این دوره از نگارش متن را با دقت رصد می کند و مراقبت تام خواهد داشت».