آرشیو دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۳۷
فرهنگ و هنر
۲۳
گزارش

تشییع از «خانه سینما» به «خانه ابدی»

بنی اعتماد: محمدرضا مقدسیان زکات علم خود را پرداخت

اهالی سینمای ایران صبح 3 خرداد ماه در حیاط خانه سینما گرد هم آمدند تا پیکر محمدرضا مقدسیان را به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه کنند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که جمعی از سینماگران سخن گفتند، رخشان بنی اعتماد گفت: سخت است درباره این استاد حرف زدن. استاد به معنای واقعی کلمه نه استادی که همه ما وقتی مو سفید می کنیم به ما می گویند. استاد به این معنا که زکات علم خود را پرداخته است. او یگانه بود نه فقط از جهت فیلمسازی بلکه از نظر اخلاق حرفه ای و من به عنوان یک مستند ساز شرمی تاریخی دارم از محضر او، چون آن افرادی که باید از وضعی که امثال مقدسیان داشتند، شرم کنند، سنگینی خوابشان ابدی است.

سپس ابراهیم مختاری (رئیس هیات مدیره خانه سینما) در سخنانی از دوره همکاری اش با مقدسیان یاد کرد و گفت: مقدسیان خوانی گسترده بود که همه از دانش او بهره می بردند. او وقتی وارد کاری می شد حساب و کتاب اقتصادی نمی کرد و تا کار را به کمال نمی رساند رها نمی کرد. او حدود 20 فیلم در طول 20 سال برای تلویزیون ساخت اما در همان روزهایی که برای تلویزیون کار می کرد، با وانت هم برای حفظ شرافت حرفه ای خود کار می کرد و این اتفاق به این دلیل بود که نظام تولید مستند در تلویزیون نظامی دلال پرور و ضایع کننده حقوق مولف است. رضا میرکریمی - مدیرعامل خانه سینما- هم در سخنانی ضمن تسلیت برای درگذشت محمدرضا مقدسیان سخنانش را این گونه ادامه داد: خانه سینما یکی از یاران خود را از دست داد. کار صنفی در حوزه سینما به از خودگذشتگی و پیگیری امور همکاران نیاز دارد و در این زمینه عده ای در صف اول و در معرض دید هستند و گروهی دیگر در پشت و در سکوت مشغول فعالیت هستند.

گفتنی است مراسم ترحیم این هنرمند فقید روز سه شنبه 5 خرداد ماه در مسجد حجت بن الحسن خیابان سهروردی شمالی نرسیده به میدان شهید قندی از ساعت 18 تا 19:30 برگزار می شود.