آرشیو شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۱
سلامت و زیبایی
۱۵

بی قراری نوزاد هنگام حرکت مفاصل دست و پا

به گفته یک فوق تخصص بیماری های عفونی، مفاصل زانو، آرنج و مچ پای نوزادان بیشتر از سایر مفاصل در معرض خطر ابتلابه التهاب هستند.

دکتر شهناز آرمین با اشاره به اینکه آرتریت سپتیک به التهاب مفاصل گفته می شود، به ایسنا می گوید: معمولا منشا این التهابات مفصلی، باکتری، ویروس یا قارچ است که با تشخیص بموقع و بسته به مفصل درگیر و پاسخ بیمار، در مدت سه تا شش هفته درمان می شود. وی در ادامه با بیان اینکه هر مفصلی می تواند به عفونت باکتریایی مبتلاشود، می افزاید: انتقال این باکتری ها به مفصل از طریق ورود به زخم باز در مفصل و التهاب بافت های مجاور صورت می گیرد. این بیماری در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در میان شیرخواران شایع تر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان می کند: عفونت مفصل معمولا با تب شدید همراه است و اغلب کودکان مبتلا، در هنگام حرکت اندام ملتهب، دچار بی قراری می شوند. درد شدید، تورم، قرمزی و گرمی در مفصل از دیگر علائم سپتیک آرتریت است که طی چند ساعت یا چند روز پس از عفونت ظاهر خواهد شد. اما بهترین راه تشخیص، نمونه گیری از مفصل مبتلاو آنالیز و کشت مایع مفصلی است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال در خاتمه می گوید: راه درمان این بیماری آنتی بیوتیک تزریقی است که با توجه به سن بیمارمقدار و نوع آن متفاوت است.