آرشیو چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۷۸
سلامت
۱۶

مکمل ها را جایگزین غذا نکنید

مکمل های ویتامینی جای غذا را نمی گیرد و اثر درمانی نیز ندارد. به همین دلیل، کسانی که تغذیه روزانه شان از نظر هرم غذایی از تنوع منطقی برخوردار است، نیازی به دریافت مکمل ندارند.

دکتر طیبه اسماعیلی، داروساز در گفت وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: حتی مصرف بیش از اندازه برخی ویتامین ها مانند A، D، E و K که ویتامین های محلول در چربی هستند موجب مسمومیت می شود. مصرف بیش از حد ویتامین D باعث ایجاد عارضه در بدن شده که شایع ترین عارضه ناشی از آن شامل تهوع، استفراغ و کاهش اشتها می شود. فقط انجام آزمایش است که نیاز بدن هر فرد به ویتامین D را نشان می دهد و معمولامیزان آن در افراد عادی 20 تا 30 نانوگرم در میلی لیتر است که اگر از این میزان پایین تر باشد فرد نیاز به دریافت ویتامین D دارد. وی افزود: نیاز بدن به ویتامینA نیز از طریق خوراکی ها تامین می شود که هویج، دانه های روغنی، جگر و گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A است.

وی تاکید کرد: افرادی که در برنامه غذایی شان تنوع غذایی و تعادلی در دریافت ویتامین ها ندارند، همچنین گیاهخوارانی که طی رژیم های غذایی ماده ای را حذف کرده اند، اگر نیاز روزانه شان برطرف نشود ضمن مشورت با پزشک می توانند از مکمل ها و ویتامین ها استفاده کنند.