آرشیو چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۷۸
ایران
۱۵

تالاب های فارس در انتظار احیا

تالاب های فارس همچنان منتظر اعتبار برای احیا هستند، اعتباراتی که پیش از این مصوب شده اما فقط در حد انجام مطالعات است و به نظر می رسد عزمی جدی برای احیای تالاب های استان وجود ندارد.

دریاچه های فارس سال هاست با خشکی دست و پنجه نرم می کنند. در فصول پاییز و زمستان کمی آبدار می شوند و در فصول گرم همان آب حداقل را از دست می دهند.

دریاچه پریشان، بختگان و کافتر از همه بحرانی تر هستند، نه آبی برایشان مانده نه امیدی برای احیا دارند. بتازگی اعتباراتی برای این دریاچه ها تصویب شده که به گفته کارشناسان فقط در حد مطالعات است و عملاراهی به احیا ندارد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اشاره به وضع نگران کننده تالاب های این استان به مهر گفت: متاسفانه شرایط تالاب های استان فارس مانند سال های گذشته بسیار نگران کننده است و هر روز بدتر می شود.

علمدار علمداری با تاکید بر ضروت توجه به احیای دریاچه های استان فارس افزود: متاسفانه هر روز وضع دریاچه ها بدتر می شود، به گونه ای که با ادامه این روند دیگر نمی توان انتظار داشت دریاچه ها بزودی احیا شوند.

وی با اشاره به خطرات خشک شدن تالاب های استان بیان کرد: به دلیل از بین رفتن تالاب های فارس مشکلات زیادی به وجود آمده به گونه ای که شرایط برای ورود کویر به استان مهیا شده است.علمداری افزود: علاوه بر این تاثیر خشک شدن تالاب ها را می توان بر زندگی مردم مشاهده کرد، به عنوان نمونه با خشک شدن دریاچه بختگان،انجیرستان های شهرستان استهبان نیز خشک شده و مردمی که از این طریق امرار معاش می کردند با مشکل روبه رو شدند.