آرشیو دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۹۴
اقتصادی
۴

اختلاف دولتی ها درباره مرجع رسمی آمار

در حالی که چندی پیش شورای عالی آمار به ریاست نوبخت تصویب کرد که مرکز آمار تنها مرجع رسمی انتشار آمار در کشور باشد اما وزیر صنعت دیروز بدون اشاره به مصوبه مذکور، آمار بانک مرکزی را رسمی دانست.

محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری دیروز خود، درمورد اعتبار آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار با توجه به اختلافشان درمورد رشد صنعت گفت: قطعا بخش صنعت از رکود درآمده است. در مورد میزان رشد نیز آمار رسمی ما بانک مرکزی است. مرکز آمار، آمار سه ماهه را اعلام می کند.

نعمت زاده با اشاره به اینکه مبانی آمارگیری دو دستگاه متفاوت است، اظهار کرد: معمولاکمی اختلاف بین نتایج دیده می شود اما آمار رسمی مربوط به بانک مرکزی است.

این در حالی است که چندی پیش در پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آمار که با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و رئیس شورای عالی آمار برگزار گردید با تصویب شورای عالی آمار، به تولید و انتشار آمارهای موازی در کشور پایان داده شد.

در این جلسه نوبخت گفت: آمار رسمی کشور پس از تایید مرکز آمار منتشر می گردد.

همچنین رئیس مرکز آمار نیز با اشاره به این مصوبه شورای عالی آمار اظهار داشت: از این پس فقط این مرکز مسئول و مرجع انتشار آمار رسمی از جمله نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری است.

این تفاوت در اعلام آمار رسمی نشان می دهد در خود مجموعه دولت نیز اتفاق نظر درباره آمار رسمی کشور وجود ندارد و کماکان اعضای دولت مرجع آمار رسمی را متفاوت می دانند.