آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۹۵
اخبار کشور
۱۰

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با دبیران کل احزاب دیدار کرد

دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی به مناسبت بزرگداشت هفته احزاب و گرامیداشت شهدای هفتم تیر با حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش تسنیم، جمشید ایرانی مدیر اجرایی ستاد بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم تیر افزود: هاشمی گفت که قبل از انقلاب اسلامی احساس وجود تحزب در کشور وجود داشته است و ما از امام خمینی(ره) دو بار درخواست کردیم که بتوانیم حزب در کشور راه اندازی کنیم. ولی امام با این درخواست ما مخالفت می کرد و علت را نمی گفت و ما نیز آن را قبول می کردیم.

وی افزود: هاشمی با اشاره به وجود احزاب کوچک مسلح همچون توده، کمونیسم، منافقین و حزب مسلح خط امام، گفت که احزاب قبل از انقلاب به سه دسته تقسیم بندی می شدند؛ دسته اول مارکسیست و دسته دوم التقاطی و دسته سوم گروه های انقلابی بودند اما تشکیلات منسجمی نداشتند و ما براین اساس به امام مراجعه کرده و اجازه تاسیس حزب فراگیر را درخواست کردیم. در زمان انقلاب عطش تحزب گرایی در ما وجود داشت و قبل از انقلاب توسط آیت الله مطهری در پاریس و آیت الله طاهری خرم آبادی در نجف از امام خمینی (ره) درخواست تاسیس حزب را کردیم و بعد از انقلاب زمانی که دلیل عدم اجازه امام را پرسیدیم، ایشان گفتند که دلیل عدم اجازه ما این بود که ممکن است ساواک شما را شناسایی کرده و برای شما مشکل ایجاد کند.

وی تاکید کرد: هاشمی گفت زمانی افرادی دور هم جمع شدند و قصد داشتند که حزب جمهوری اسلامی را فعال کنند ولی موانعی به وجود آمد و گویا عده ای تمایل ندارند که ما شاهد به وجود آمدن حزب فراگیر باشیم؛ ما اشتباه می کنیم که نمی گذاریم حزب بزرگ در کشور شکل بگیرد.

مدیر اجرایی ستاد بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفت تیر افزود: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که اگر احزاب در کشور به نحوی متولی باشند و گرانی و خرابی در کشور وجود داشته باشد، این مسائل متوجه حزب می شود نه متوجه نظام.