آرشیو سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۹۵
صفحه آخر
۱۲

محاکمه فرماندار اوکیناوا به اتهام مخالفت با حضور نظامی آمریکا!

با دادگاهی شدن فرماندار اوکیناوا، کشمکش بر سر حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن، وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، معاون وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد، «تاکشی اوناگا» به خاطر مخالفت با تصمیم دولت توکیو در مورد احداث پایگاه نظامی جدید آمریکا در ایالت اوکیناوا دادگاهی می شود. قرار است «ماسانوری نیشی» (معاون وزیر دفاع) دادخواستی علیه اوناگا تنظیم و به دادگاه ارائه کند.

«نیشی» در این رابطه گفت: «ما منتظریم تا ببینیم اوضاع در آینده چگونه رقم می خورد، بهتر است از شیوه های مسالمت آمیز برای حل این موضوع استفاده شود.»

ژاپن هرچند از لحاظ اقتصادی، کشوری پیشرفته است، ولی از لحاظ سیاسی و دفاعی «شدیدا» وابسته به آمریکا است و از واشنگتن کاملاحرف شنوی دارد.

پایگاه هوایی آمریکا به نام «فوتنما» در شهر «گینووان» در جنوب اوکیناوا قرار دارد و قرار است این پایگاه به شهر «ناگو» در شمال ایالت اوکیناوا منتقل شود. این موضوع باعث مناقشات زیادی میان مردم و دولت ژاپن شده است.

اوکیناوا طی ماه ها و حتی سال های گذشته شاهد تظاهرات در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی در این ایالت بوده است. حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن علاوه بر اینکه غرور ملی ژاپنی ها را خدشه دار می کند، باعث ناهنجاری های اجتماعی (از جانب نظامیان) و آلودگی محیط زیست در این کشور هم شده است.بر اساس آخرین نظرسنجی، بیش از 76 درصد ساکنان اوکیناوا مخالف حضور نظامیان آمریکایی در این ایالت هستند.گفته می شود حدود 75 درصد نظامیان آمریکایی حاضر در ژاپن، در اوکیناوا مستقر هستند.در پی بمباران اتمی ژاپن و شکست این کشور در جنگ جهانی دوم (سال 1945)، آمریکا در ژاپن پایگاه نظامی احداث و هزاران نظامی خود را در این کشور مستقر کرد.