آرشیو دوشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۸۶
ایران زمین
۱۴

سفر هیات تجاری ولایت «قندهار» افغانستان به سیستان و بلوچستان

هیات تجاری، بازاریابی و سرمایه گذاری ولایت «قندهار» افغانستان به منظور بازدید از ظرفیت های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان از طریق مرز «میلک» وارد این استان شد.

به گزارش ایرنا، این هیات پس از ورود در گمرک مرزی میلک با تجار و مسئولان ایرانی دیدار کرده و در نشستی صمیمی به تبادل نظر در زمینه های تجاری و اقتصادی پرداختند.

«محمد علی پیری» فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در نشست مشترک تجار و سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی، اظهار داشت: توسعه مراودات اقتصادی با افغانستان سرلوحه مدیریت سیاسی و اقتصادی سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. فرماندار هیرمند ادامه داد: طرح پاس مرزی که باعث سهولت رفت و آمد تجار و مردم می شود در سطوح مختلف اداری و سیاسی به طور جد درحال پیگیری است و تا چند روز آینده راه اندازی خواهد شد تا زمینه برای حضور آسان تجار به مرز میلک فراهم شود. با توجه به اینکه مرزنشینان به عنوان مرزداران و نگهبانان مرز محسوب می شوند، باید تسهیلات لازم برای رفت و آمد، مراودات مرزی و مبادلات پایاپای فراهم شود تا سطح معیشت آنان در هر دو سوی مرز ارتقا یابد. وی با اشاره به ظرفیت بیمارستان تازه تاسیس شهرستان مرزی هیرمند نیز یادآور شد: این بیمارستان آمادگی پذیرش مراجعان افغان را از کشور دوست و همسایه دارد.

«رضا نجفی» رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: توسعه روابط میان 2 کشور به طور جدی در حال پیگیری است و ظرفیت های خوب سرمایه گذاری در سیستان وبلوچستان برای تجار افغان فراهم شده است. نجفی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری سیستان، توسعه ریلی وانتقال گاز ازعسلویه به شمال سیستان و بلوچستان و افغانستان 3 محور اصلی برای توسعه زیربنایی و سرمایه گذاری درمنطقه است، تصریح کرد: توسعه خطوط ریلی از چابهار به میلک باعث افزایش مراودات مرزی میان ایران و افغانستان خواهد شد. وی به سرمایه گذاران ایران و افغانستان توصیه کرد، از فرصت به وجود آمده بهترین استفاده را ببرند و مدیران اقتصادی استان نیز موانع و مشکلات موجود در زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی میان2 کشور را برطرف کنند.