آرشیو شنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۳۱۱
جهان
۶
خبر آخر

توافق روسیه و امریکا درباره سوریه

خبرگزاری ها به نقل از دیپلمات های امریکایی خبر داده اند که جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه امریکا و روسیه در حاشیه اجلاسی در کوالالامپور (مالزی) بر سر متن قطعنامه ای درباره ایجاد گروه تحقیق برای شناسایی عامل حملات شیمیایی در سوریه به توافق رسیده اند. در پیش نویس این قطعنامه از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواسته می شود که برای تشکیل چنین گروهی و تعیین اعضای آن اقدام کند.

امریکا، بریتانیا و فرانسه دولت سوریه را عامل حمله با گاز کلر می خوانند. اما دمشق و حامیانش معتقدند که شورشیان از عامل کلر استفاده کرده اند. گاز کلر رسما به عنوان سلاح شیمیایی شناخته نمی شود اما گازی سمی و در موارد زیادی مهلک است.

یادآوری می شود به دنبال حملات شیمیایی در حومه دمشق، سوریه در سال 2013 در قراردادی پذیرفت که سلاح های شیمیایی خود را نابود کند اما گاز کلر مشمول این خلع سلاح نبود. بنا بر داده های سازمان ناظر بر ممنوعیت سلاح های شیمیایی (OPCW) که به سازمان ملل وابسته است، پس از این اقدام، همچنان در جنگ داخلی این کشور از گاز کلر به عنوان سلاح استفاده شده است. تحقیقات سازمان ناظر بر ممنوعیت سلاح های شیمیایی نشان می دهد در سال 2014 در چندین مورد از گاز کلر برای حمله نظامی استفاده شده که مرگ 13 نفر و آسیب دیدن 350 تا 500 نفر دیگر از پیامدهای آن بوده است.