آرشیو دوشنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۹۸
بین الملل
۲۰
آسیا

دعوت از اوباما برای دیدار از هیروشیما و ناگازاکی

چند روز پس از برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد فاجعه اتمی هیروشیما مراسم دیگری نیز در شهر ناگازاکی برگزار شد. به مناسبت این مراسم تومیه یسا تائه شهردار شهر ناگازاکی از باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا دعوت کرد از مناطق بمباران شده جنگ جهانی دوم در ژاپن بازدید کنند.

در این مراسم یک دقیقه سکوت به یادبود قربانیان این فاجعه، برگزار شد. در فاجعه ناگازاکی که 3 روز پس از هیروشیما مورد حمله اتمی قرار گرفت، دست کم 70 هزار نفر کشته شدند. ابتدا قرار بود امریکا شهر کوکارو را بمباران اتمی کند اما در نهایت ناگازاکی انتخاب شد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز در این مراسم شرکت و بر تلاش کشورش برای کمک به جهانی «بدون سلاح های اتمی» تاکید کرد. شهردار شهر ناگازاکی ژاپن نیز از اوباما خواست از شهرهای ژاپنی که هدف بمباران اتمی جنگ جهانی دوم بودند، بازدید کند. وی در سالروز یادبود قربانیان بمباران اتمی شهر ناگازاکی ژاپن خطاب به سران کشورهای جهان گفت: لازم است تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا جهان را از تسلیحات هسته ای آزاد کنیم. ما آنقدر قدرت داریم که صلح را بدون تسلیحات هسته ای و جنگ حفظ کنیم.

شهردار ناگازاکی همچنین از شینزو آبه نخست وزیر خواست طرح افزایش اختیارات «نیروهای دفاع از خود»موسوم به «طرح امنیتی» را بیشتر بررسی کند. براساس طرح امنیتی دولت ژاپن، نیروهای دفاع از خود این کشور فعال تر شده و امکان انجام عملیات در خارج از مرز را خواهند داشت.

وی گفت: ژاپن همواره صلح طلب بوده است، اما طرح امنیتی که در مجلس نمایندگان تصویب شده این آرمان ژاپن را نقض می کند و ما از دولت می خواهیم در این خصوص صدای مخالفان را گوش دهد و با آنها مشورت کند.