آرشیو شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۳۰
ایران
۱۵

تعطیلی 20 درصد واحدهای تولیدی گلستان

در حالی که 97 درصد صنعت گلستان در اختیار صنایع کوچک است متاسفانه 20 درصد این واحد ها تعطیل شده و دیگر واحدها به دلیل رکود حاکم بر بازار و مشکلات اقتصادی در سال های گذشته وضع مناسبی ندارند.

به گزارش مهر، صنعتگران گلستانی می گویند، مدیران استان راهبردی ویژه برای صنعت استان تعریف نکرده اند. در این میان صنایع کوچک استان هم زیر بار مشکلات اقتصادی و نداشتن سرمایه در گردش و نبود قانون های حمایتی یکی پس از دیگری از گردونه صنعت استان خارج می شوند. به اعتقاد مدیران صنایع نیز امروز در شرایطی که صنایع استان با ظرفیت بسیار پایینی مشغول تولید هستند، نیاز است واحدهای کوچک در استان دیده شوند تا شاغلان این بخش امید بیشتری به آینده کاری خود داشته باشند.

یکی از مدیران واحدهای صنایع کوچک استان، راهبرد صنعت استان را ایجاد صنایع جدید دانست و گفت: در حالی که احیای صنعت موجود با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند مسئولان استانی باید صنایع کوچک را در دستور کار خود قرار دهند.علی سعادتی با بیان این که نرخ سودهای بانکی کمر تولید را شکسته است، افزود: ارائه تسهیلات با نرخ 27 درصد و سپرده های بانکی 20 درصد کمر تولید را شکسته است و این مقدار هزینه در بخش انرژی و افزایش هزینه ها برای صنایع کوچک قابل تحمل نیست.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان هم در رابطه با وضع صنایع کوچک استان گفت: در حال حاضر 182 واحد صنعتی تعطیل در استان داریم. واحدهای تعطیل نیز به واحدهایی گفته می شود که حدود یک سال از تعطیلی آنها می گذرد.

سیدرضا مسلی عقیلی افزود: این واحدها یا در رهن بانک هستند، یا اختلاف شرکایی دارند یا بازار ثابت نداشته و فناوری آنها ضعیف است. نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش هم از مشکلات دیگر این واحدهای تعطیل است.

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم در رابطه با وضع صنایع کوچک استان گفت، صنایع کوچک می توانند با سرمایه گذاری کم اشتغال ایجاد کنند که این نقطه قوت است و از طرفی با فشارهای اقتصادی ممکن است زود دچار چالش شوند.