آرشیو شنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۶۰۱۳
زندگی
۱۳

اهدای عضو در مازندران نیازمند یاری خانواده ها

مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برغم مناسب بودن آمار دریافت کنندگان کارت اهدای عضو در استان، ولی در عمل و هنگام مرگ مغزی این افراد با چالش رضایت ندادن خانواده ها مواجه هستیم.

جواد بابازاده به ایرنا گفت: هم اکنون 13 هزار مازندرانی با ثبت نام در پایگاه اطلاع رسانی علوم پزشکی مازندران و دریافت کارت اهدای عضو به نوعی موافقت خود را برای اهدای عضو در صورت مرگ مغزی اعلام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 9 درصد بیماران مرگ مغزی مازندران عضو اهدا می کنند، ادامه داد: اخذ رضایت از خانواده یکی از شرایط اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در کشور است این درحالی است در کشورهای دیگر تنها داشتن کارت اهدای عضو ملاک است. مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مازندران وابستگی های خانوادگی و تبعات اجتماعی اهدای عضو را از جمله عوامل تاثیر گذار برای تعلل خانواده بیمار مرگ مغزی در اهدای عضو دانست و گفت: اظهارنظرهای مردمی مبنی بر رضایت برای تکه تکه شدن جسد بدن یکی از اعضای خانواده از جمله حرف و حدیث هایی است که در این مساله دیده می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که بیماران نیازمند به اهدای عضو چشم انتظار سخاوت خانواده بیماران مرگ مغزی هستند تا از هزینه های کمر شکن درمانی و رنج بیماری رهایی یابند.وی به پایین بودن آمار رضایت گیری اهدای عضو از خانواده بیماران مرگ مغزی به عنوان دغدغه ای دراین بخش نام برد و ادامه داد: براساس استاندارد و معیارهای جهانی اهدای عضو 10 درصد بیماران مرگ مغزی مورد نظر است که در مازندران این رقم پایین تر از این میانگین است.هم اکنون بیش از 13 هزار نفر برای اهدای عضو در پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نام نویسی کرده اند و 200 بیمار نیازمند به دریافت عضو، چشم انتظار هستند.