آرشیو دوشنبه ۹‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۳۳۰
اقتصاد
۵
به روایت آمار

بدهی خارجی ایران 5/5 میلیارد دلار شد

گروه اقتصادی | بدهی خارجی کشور در خرداد ماه امسال با 377 میلیون دلار افزایش نسبت به اسفند 93 به 5 میلیارد و 484 میلیون دلار رسید.

آخرین آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد حجم کل بدهی ایران در پایان خرداد ماه به 5 میلیارد و 484 میلیارد دلار رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته 377 میلیون دلار افزایش را نشان می دهد.

بدهی کوتاه مدت کشور 454 میلیون دلار و بدهی میان مدت و بلندمدت 5 میلیارد و 31 میلیون دلار است.

بدهی ایران در خرداد ماه سال گذشته 6 میلیارد و 358 میلیون دلار بود که از این میزان 775 میلیون دلار و بدهی میان مدت و بلندمدت 5 میلیارد و 583 میلیون دلار بوده است.

حجم بدهی کشور در خرداد 92 معادل 7 میلیارد و 114 میلیون دلار و در خرداد 93 بالغ بر 14 میلیارد و 24 میلیون دلار بوده است.

روند بدهی های کشور در سه سال اخیر با توجه به تحریم ها حدود 9 میلیارد دلار کاهش یافته است. افزایش حجم بدهی ها معمولادر شرایط افزایش مبادلات تجاری و مالی به وفور رخ می دهد و به خودی خود علامت نامناسبی برای اقتصاد نیست چرا که معمولاافزایش بد هی با افزایش مطالبات همراه است.

بررسی ها حاکی از آن است که در سال جاری یک میلیارد و 240 میلیون دلار از بدهی های خارجی ایران سررسید می شود. میزان بدهی ای که در سال 1395 سررسید خواهد شد برابر با یک میلیارد و صدمیلیون دلار خواهد بود.

روابط مالی ایران در سال های تحریم با جهان رو به کاهش گذاشت از این رو ایران استقراض کمتری از نهادهای بین المللی کرد. این وضعیت ایران را در زمره یکی از کشورهایی که کمترین بدهی جهانی را دارد قرار داده است.

نمودار جدول زیر وضعیت بدهی های خارجی ایران در سال های اخیر را نشان می دهد.