آرشیو شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۳۶
سلامت و زیبایی
۱۵

استرس، عامل مهم بروز بیماری های قلبی

به گفته یک جراح و متخصص بیماری های قلبی و عروقی، استرس های روزانه یکی از مهمترین عواملی است که در درازمدت به گرفتگی عروق قلب و بروز نارسایی و بیماری های قلبی منجرمی شود.

دکتر مسعود قاسمی با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ و صنعتی دو عامل استرس های مزمن و آلودگی در کنار هم سبب بروز بیماری های قلبی می شود، می گوید: استرس معمولا به دو صورت حاد و مزمن افراد را درگیر می کند. استرس حاد معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد خبری ناراحت کننده می شنود یا به شکل ناگهانی نزدیکان خود را از دست می دهد، اما استرس های مزمن به استرس های روزانه گفته می شود که فرد مدام با آنها دست به گریبان است. رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با تاکید بر اینکه یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی استرس های روزانه هستند، می افزاید: از میان مهمترین علائم هشداردهنده بروز بیماری های قلبی و عروقی می توان به نفس تنگی، از دست دادن ناگهانی هشیاری (سنکوپ) و احساس تپش قلب شدید اشاره کرد.

دکتر قاسمی در ادامه تصریح می کند: این علائم هشداری برای شروع بیماری های قلبی و عروقی است که بیشتر در افراد مضطرب و دارای استرس بروز می کند که لازم است با مشاهده این حالات، برای کنترل آن و پیشگیری از بروز بیماری های قلبی به پزشکان و متخصصان مربوطه مراجعه شود. وی در خاتمه بیان می کند: برای کنترل استرس های شدید روزانه، معمولا داروهای آرام بخش ضعیف با دوز پایین و به صورت کوتاه مدت تجویز می شود.