آرشیو شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۳۶
بین الملل
۲۰

دو خط خبر

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در سفر به امریکا خواستار «شکل تازه روابط» میان دو کشور همراه با «سوء ظن کمتر و درک بیشتر» شد. در این سفر مقامات چینی با شرکت امریکایی بوئینگ برای خرید 300 فروند هواپیمای مسافربری توافق کردند. بوئینگ همچنین کارخانه ای برای مونتاژ محصولات خود در چین می سازد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بزرگترین مسجد اروپا را در مسکو افتتاح کرد. وی در مراسم افتتاح این مسجد با اشاره به اینکه ایدئولوژی داعش بر پایه دروغ و تحریف اسلام است، بر اهمیت حمایت از ارزش های اسلام و مقابله با افکار و ایدئولوژی های افراطی در روسیه تاکید کرد. این مسجد در حدود 19 هزار متر مربع مساحت ساخته شده و گنجایش بیش از

10 هزار نمازگزار را دارد.

استفان اوبرین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد: مقامات لوهانسک در شرق اوکراین خواستار خروج فوری نمایندگی های سازمان ملل از این منطقه شده اند. کنترل شرق اوکراین توسط جدایی طلبانی صورت می گیرد که از پذیرش حاکمیت کی یف سر باز می زنند.

فرانسه اعلام کرد، مصر با خرید دو ناو «میسترال» از این کشور موافقت کرده است. قرار بود فرانسه ناوهای میسترال را که می توانند16 هلی کوپتر رزمی، 700 سرباز و 50 خودروی زرهی را حمل کنند، به روسیه بفروشد. این معامله به دلیل بحران اوکراین لغو شد.

رهبران اتحادیه اروپا در تلاش برای مقابله با سیل پناهجویان و مهاجران به اروپا وعده دادند یک میلیارد یوروی دیگر با هدف حمایت از آوارگان سوری در خاورمیانه به سازمان ملل اعطا کنند. همچنین رهبران اتحادیه اروپا در مورد تقویت مرزها هم به توافق رسیدند.