آرشیو پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۴۱
بین الملل
۲۰
خاورمیانه

سقوط قندوز پارلمان را مقابل اشرف غنی قرار داد

در پی سقوط شهر استراتژیک قندوز در شمال افغانستان و ناتوانی ارتش این کشور در عقب راندن طالبان، نمایندگان پارلمان افغانستان در جلسه دیروز چهارشنبه از محمد اشرف غنی،رئیس جمهوری خواستند به خاطر عملکرد «شرم آورش» استعفا دهد.

به گزارش رویترز سقوط شهر قندوز در نخستین سالگرد تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان که دستاوردی بزرگ برای طالبان محسوب می شود و در تاریخ جنگ 14 سال گذشته این گروه تروریستی سابقه نداشته، بیش از پیش ضعف و ناتوانی دولت مرکزی افغانستان را آشکار کرده و تلاش های سه روز گذشته نیروهای ارتش افغانستان ونیروهای همپیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای بیرون راندن طالبان از قندوز باشکست مواجه شده است. در همین راستا، رحمت الله نبیل، رئیس امنیت ملی افغانستان در جلسه روز گذشته پارلمان این کشور حاضر شد از مردم بابت سقوط شهر قندوز عذرخواهی کند.

اخبار ضد و نقیض از کشته شدن فرمانده طالبان در قندوز

در حالی که بخش های وسیعی از شهر استراتژیک قندوز همچنان در اشغال طالبان است، اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد، فرمانده اصلی نیروهای طالبان در شهر شمالی قندوز و فرمانده شبه نظامیان لشکر طیبه در این شهر را کشته است.

به گزارش بی بی سی، در اعلامیه امنیت ملی افغانستان آمده است، مولوی سلام، والی خودخوانده گروه طالبان در قندوز با 15 نفر از نیروهای تحت امرش به همراه حارث، فرمانده لشکر طیبه در قندوز، ساعت 21 سه شنبه شب نزدیک فرودگاه قندوز بر اثر حمله هوایی کشته شدند.

بنا بر این اعلامیه، مولوی سلام فرماندهی کل جبهه طالبان در قندوز را برعهده داشت و حارث، اهل ایالت پنجاب پاکستان، فرمانده نظامی گروه پاکستانی لشکر طیبه در قندوز بود. کشته شدن این دو نفر می تواند بر برنامه ریزی و عملیات شورشیان در قندوز تاثیر بگذارد. این در حالی است که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان خبر کشته شدن مولوی سلام را تکذیب کرده و گفته است، او همچنان رهبری عملیات نظامی طالبان در قندوز را برعهده دارد.

آخرین گزارش ها از قندوز حاکی است، نبرد بین نیروهای دولتی و شورشیان در مناطق مختلف شهر قندوز بشدت ادامه دارد اما وضعیت جنگ تغییر زیادی نکرده است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید حمله طالبان به قندوز را محکوم کرده است. خبر دیگر اینکه، 100 تروریست داعش در درگیری با نیروهای افغان در استان ننگرهار افغانستان به هلاکت رسیدند.