آرشیو دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۵۶
سلامت و زیبایی
۱۵

عوامل موثر بر شیوع تب دانگ

گروهی از کارشناسان بین المللی به رابطه بین شیوع تب دانگ با افزایش دمای ناشی از پدیده جوی «ال نینو» پی برده اند.

به گزارش ایسنا، این یافته ها بموقع به دست آمده چرا که شدیدترین ال نینو ظرف دو دهه در اقیانوس آرام در حال وقوع است و این نگرانی وجود دارد که افزایش چشمگیر موارد ابتلابه تب دانگ از اوایل سال بعد در تمامی کشورهای جنوب شرق آسیا مشاهده شود. بررسی کارشناسان حاکی است موارد ابتلابه تب دانگ در هشت کشور جنوب شرق آسیا در سال های 1997 و 1998 همزمان با تشدید پدیده آب و هوایی ال نینو افزایش داشته است.

عفونت دانگ هر سال تعداد زیادی از افراد را در سراسر مناطق استوایی با مشکل مواجه می کند اما این وضعیت می تواند سال به سال و در هر شرایطی تغییر کند. به گفته پزشکان در صورتی که بتوان عوامل موثر بر شیوع بیماری را شناسایی کرد این امکان وجود دارد که برای مقابله و کاهش پیامدهای آن اقدامات بهتری انجام گیرد. ویروس دانگ از طریق پشه ها در مناطق استوایی و نیمه استوایی منتقل می شود. هر سال در سراسر جهان 390 میلیون مورد ابتلابه تب دانگ گزارش می شود. اگرچه درمان دارویی خاصی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد اما درمان های حمایتی می تواند تاثیر بسزایی در مقابله با آن داشته باشد.

به گزارش ساینس دیلی، علاوه بر بالارفتن دما که موجب افزایش تعداد مبتلایان به تب دانگ می شود زندگی های شهری و صنعتی نیز از عوامل پیشتاز شیوع این بیماری عمل می کنند.