آرشیو چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۷۳
اقتصاد
۵
به روایت آمار

افزایش اندک قیمت پرمصرف ها

گروه اقتصادی | تورم در سبد خوراکی خانوار اندکی افزایش یافت. به گزارش «اعتماد»، بررسی های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته منتهی به 24 مهر ماه قیمت برخی اقلام پرمصرف در این ایام با افزایشی اندک روبه رو شده است اما در عین حال بهای برخی دیگر از اقلام اصلی سبد خانوار به سنت هفته های اخیر بدون تغییر بود یا کاهش قیمت داشت.

برآوردها نشان می دهد در هفته منتهی به 17 مهر ماه، قیمت 11 قلم خوراکی هیچ گونه افزایشی را تجربه نکرده و قیمت ها همه نزولی شده بود.

برخی دست اندرکاران بازار معتقدند فرا رسیدن ایام محرم و افزایش مصرف موادغذایی به دلیل نذری هایی که توسط مردم پخته می شود در افزایش قیمت برخی اقلام موثر بوده است. بررسی وضعیت قیمتی اقلام خوراکی موید این مدعاست چرا که برنج، حبوب، سبزی تازه، قند و شکر جزو اقلامی بوده اند که در هفته منتهی به 24 مهرماه با افزایش اندک روبه رو شده اند.

بر اساس این گزارش برنج، سبزی های تازه، حبوب و قندو شکر جزو محصولاتی است که به ترتیب 6/ 2، 1/ 2، یک و 3/ 0 درصد افزایش قیمت داشته است.

در مقابل گوشت مرغ، میوه های تازه و تخم مرغ به ترتیب 3 /5، 2/ 5 و 2/ 3 درصد کاهش قیمت داشته اند. قیمت لبنیات، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی هم بدون هیچ تغییری نسبت به هفته قبل ثابت ماند.

به این ترتیب قیمت چهار قلم کالای مورد استفاده خانوارها نسبت به هفته قبل افزایش یافت. قیمت چهار قلم کالایی ثابت ماند و قیمت سه قلم کالاهم کاهش داشت.

مصرف گوشت و مرغ در این ماه به دلیل افزایش قربانی ها با کاهش محسوس روبه رو می شود. از این رو برخی دست اندرکاران بازار مواد خوراکی کاهش قیمت مرغ را در این راستا منطقی دانسته و می گویند مرغ کمترین مصرف را در ایام محرم دارد چرا که هم در نذری ها کمتر پخته می شود و هم افزایش قربانی ها خانوار را نیازمند خرید این ماده پروتیینی نمی کند.