آرشیو چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۷۳
اقتصاد
۵
بازار

حکمرانی ثبات بر بازار طلاو ارز

روز گذشته در بازار تهران، قیمت انواع مسکوکات طلابا افزایش رو به رو شد. هر چند که این افزایش قیمت را نمی توان چشمگیر به حساب آورد و کماکان می توان ادعا کرد که قیمت طلادر ایران از ثبات برخوردار است. شاید بسیاری گمان می کردند بعد از افزایش قیمتی که چند هفته قبل در بازار طلابه وجود آمد، در هفته جاری و با توجه به تصویب برجام در مجلس و شورای نگهبان و برنامه اقتصادی شش ماهه دولت برای خروج از رکود، کاهش قیمت ها شتاب بیشتری داشته باشد. ولی این اتفاق نیفتاد چرا که بازار طلای جهانی در چند روز گذشته روند نسبی افزایش داشته و بازار فلز زرد قبل از هر چیزی ارتباط مستقیمی با قیمت طلادر بازار نیویورک و لندن و علاوه بر این قیمت ارز دارد.

بازار جهانی طلا، در روزهای گذشته قبل از هر چیز تحت تاثیر نرخ بهره بانکی فدرال رزرو قرار دارد. در روزهای گذشته با توجه به تاخیری که فدرال رزرو یا بانک مرکزی امریکا در مورد اعلام افزایش نرخ بهره بانکی از خود نشان داده، بازار جهانی طلاروند افزایشی داشته است و در همین رابطه روز گذشته قیمت هر اونس آن در بازارهای جهانی با چهار دلار افزایش نسبت به دوشنبه، هزار و 175 دلار قیمت گذاری شد. تاثیرات اتفاق فوق در بازار ایران هم افزایشی اندک را در پی داشت. هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با افزایش سه هزار تومانی نسبت به روز قبل تر، 942 هزار و 500 تومان معامله شد که نشان دهنده افزایش سه هزار تومانی قیمت آن است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش هزار تومانی، به 940 هزار تومان رسید. پیش از این نیز برخی دست اندرکاران بازار تاکید کرده بودند که مردم نباید در انتظار کاهش قیمت طلاباشند.

در بازار ارز هم مانند بازار طلاثبات تا حدود زیادی حفظ شد. هر دلار سه هزار و 429 تومان، هر یورو سه هزار و 935 تومان، هر پوند انگلیس پنج هزار و 315 تومان، هر لیر ترکیه هزار و 210 تومان و هر درهم امارات هم 938 تومان معامله شدند.