آرشیو چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴، شماره ۳۳۷۳
اقتصاد
۵

عدد نوشت

پیش بینی نفت در سال آینده

شرکت نفتی او ام وی اتریش پیش بینی کرد که قیمت نفت در سال 2016 بشکه ای 55 دلار خواهد بود. شرکت نفتی اتریشی او. ام. وی پیش بینی خود را درباره قیمت نفت تنزل داد و اعلام کرد که قیمت ها در سال 2016 بشکه ای 55 دلار، در سال 2017 بشکه ای 70 دلار خواهد بود. این شرکت همچنین قیمت نفت را در سال های 2018 و 2019 به ترتیب 80 و 85 دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. بهای نفت در معاملات دیروز بازارهای جهانی به دلیل نگرانی درباره روند رشد اقتصادی چین و علایم فشار عرضه مازاد جهانی نفت روی صادرات نفت عربستان کاهش یافت.

زیان انباشته خودروسازان

یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به فعالیت های تولیدی ضررهای هنگفتی به ویژه به بنگاه های بزرگ تولیدی در کشور وارد کرده است، گفت: برای مثال رکود در صنعت خودرو منجر به بروز زیان انباشته ای معادل 4200 میلیارد تومان وافزایش موجودی انبارها به بیش از 100 هزار خودرو شد و بسیاری از صنایع به دلیل مشکلات ناشی از عدم تامین سرمایه در گردش، زیان های انباشته و موجودی انبار فراوان، متوقف یا در معرض توقف قرار گرفته اند.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی افزود: در داخل کشور عواملی همچون کاهش ارایه تسهیلات، چشم انتظاری بازار برای اجرای برجام، سیاست های مالی انقباضی و کاهش درآمدهای نفتی منجر به کاهش تقاضای داخلی شده است و در سطح خارجی نیز اعمال تحریم های ظالمانه غرب راه را برای صادرات کالاهای ایرانی سخت کرد.

افزایش قیمت برنج در دولت احمدی نژاد

افزایش شدید بهای مواد خوراکی نه تنها فشاری مضاعف بر اقشار کم درآمد وارد می کند بلکه ممکن است ناآرامی های اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد بنابراین با توجه به اینکه اقشار کم درآمد نسبت به افزایش بهای مواد خوراکی آسیب پذیر تر هستند طی سال های گذشته روند صعودی قیمت ها تاثیر مستقیمی بر مصرف مواد غذایی داشته که نقش اساسی در سفره مردم دارد. قیمت برنج طی سال های 84 تا 92 حدود شش برابر افزایش قیمت داشته است به طوری که در سال 84 قیمت هر کیلو برنج داخلی درجه یک 1200 تومان بود که این محصول در سال 94 به 7413 تومان رسید. بر اساس این گزارش طی سال های 88 تا 92 برنج تایلندی به میزان بسیار کمی وارد ایران شده است که آمار دقیقی از میزان آن در دست نیست.