آرشیو پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴، شماره ۴۴۰۵
ایران
۱۱

38 سال انتظار برای فسیل های 9 میلیون ساله مراغه

پس از 38 سال فسیل های 9میلیون ساله مراغه از آمریکا به ایران بازگردانده شدند.

به گزارش خبرنگار ما، غلامرضا زراع در این باره گفت: این فسیل ها در مدت سه سال و بین سال های 53 تا 56 توسط فسیل شناسان دانشگاه هاروارد در مراغه کشف و به آمریکا منتقل شده بودند.

مسئول مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران افزود: در این حفاری ها که در 35 نقطه مراغه صورت گرفته بود حدود 3000 قطعه فسیل استخراج شد که از این تعداد 1500 قطعه به آمریکا انتقال و بقیه در موزه تاریخ طبیعی ایران نگهداری می شود.

وی افزود: این فسیل ها به منظور انجام مطالعات دیرینه شناسی، سال 56 به آمریکا انتقال یافت و از آن زمان در این کشور بود که با پیگیری های 12 ساله جمهوری اسلامی ایران حالابه کشور برگردانده شده اند.

زارع با بیان این که بیشتر این فسیل ها مربوط به خانواده فیل سانان، گاوسانان، زرافه، اسب ها، کرگدن ها و گوشتخواران هستند و از قدمت آنها هفت تا 9 میلیون سال می گذرد، افزود: منطقه فسیلی مراغه با قدمت مطالعاتی 170 ساله یکی از پنج منطقه فسیلی مهره داران در دنیاست.

وی افزود: تراکم و تنوع بالای فسیل مهره داران در مراغه این شهر را به بهشت فسیل شناسان تبدیل کرده است.

زارع گفت: تاکنون تحقیقات فسیل شناسی بسیاری از سوی محققان روسی، اتریش، هلند، فرانسه، آمریکا، ژاپن و چین در این منطقه انجام شده است.

اولین کاوش در منطقه فسیلی مراغه در سال 1858 توسط فسیل شناس روسی به نام آبیخ انجام شده است. منطقه فسیلی مراغه در وسعت 35 کیلومتر در 15 کیلومتر قرار گرفته و 1026 هکتار از آن به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

فسیل های 20 میلیون ساله فیل دریایی

دیرینه شناسان تا چندی پیش فسیل های کشف شده 20 میلیون ساله در شهر شیرین سو از توابع شهرستان کبودرآهنگ را متعلق به گاو دریایی می دانستند، اما نتایج تحقیقات جدید آن را متعلق به یک فیل دریایی می داند.

مهدی غلامی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان کبودرآهنگ در گفت وگو با فارس اظهار کرد: بعد از دو سال مطالعه دیرینه شناسان مشخص شد این دو فسیل گاو دریایی نبوده بلکه متعلق به یک فیل دریایی است.

روستاهای قراگل و کوه های شیرین سو از مراکزی است که فسیل هایی از میلیون ها سال پیش در آن یافت می شود.