آرشیو دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴، شماره ۳۳۹۴
اقتصاد
۵
بازار

دلار توقف کرد

گروه اقتصادی |نرخ دلار که روز شنبه جهش افسار گسیخته ای داشت در روز یکشنبه تعدیل شد و در نهایت عصر روز گذشته در رقم 3533 تومان ثابت ماند تا نسبت به آخرین رقم ثبت شده در روز شنبه 56 تومان کاهش قیمت داشته باشد.

یورو نیز به عنوان دومین ارز پر متقاضی روز گذشته با 15 تومان کاهش مواجه شد و در بازار به قیمت 3860 تومان فروخته شد. در عین حال در بازار طلاو سکه نیز سکه طرح جدید با هزار تومان کاهش نسبت به روز قبل 918 هزار تومان معامله شد و نیم سکه و ربع سکه نیز با اندکی کاهش به ترتیب 463 و 249 هزار تومان به فروش رفتند. این تغییرات در حالی اتفاق افتاد که با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، هر اونس طلانسبت به روز قبل تغییری نداشت. در بازار روز یکشنبه هر مثقال طلا404 هزار و 800 تومان معامله شد که نسبت به روز شنبه 900 تومان کاهش داشت. عده ای از کارشناسان اقتصادی ضمن تحلیل دلایل گرانی اخیر ارز و پیش بینی این بازار در ماه های آینده، می گویند که میل به افزایش قیمت ارز در بازار تنیده شده است و بازار با هر تکانی، تحریک می شود. قیمت ارز در روزهای اخیر در بازار افزایش یافته و نرخ دلار در بازار آزاد هم اکنون به حدود 3600 تومان رسیده، این در حالی است که پیش بینی می شد با نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام و آزادسازی دلارهای بلوکه ایران، نرخ ارز در بازار کاهش یابد. تحلیلگران اقتصادی دلایل متعددی برای افزایش قیمت دلار در بازار داخلی از جمله جبران کسری بودجه توسط دولت، افزایش تقاضا، کسری منابع ارزی نسبت به مصارف و غیره را اعلام می کنند. برخی فعالان اقتصادی هم می گویند که وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو و افزایش تقاضا برای خرید قطعات مورد نیاز تولید خودرو به افزایش تقاضای ارزی و در نتیجه افزایش قیمت ارز دامن زده است.

به هر حال گشت و گذاری در بازار ارز نشان می دهد که در حال حاضر خریداران از تعداد فروشندگان ارز پیشی گرفته اند و تعداد خریداران ارز افزایش یافته است.