آرشیو چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۴۰۲
جهان
۶
خاورمیانه

گفت وگوهای سه جانبه امریکا، عربستان و امارات

بعد از توافق در نشست فراگیر دوم وین درباره سوریه، سلسله نشست ها درباره سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. در طرف مخالفان بشار اسد، روز گذشته جان کری، وزیر خارجه امریکا که به خاورمیانه سفر کرده است، با وزرای خارجه عربستان و امارات دیدار و گفت وگو داشت. عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان پس از این دیدار، در اظهاراتی مذاکرات خود با جان کری، وزیر خارجه امریکا و عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در ابوظبی را سازنده خواند و به توافق بر سر ادامه چنین مذاکراتی اشاره کرد. جبیر تاکید کرد که مذاکرات درباره سوریه همچنان ادامه دارد و هنوز توافق درباره سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری این کشور حاصل نشده است. جبیر همچنین تاکید کرد که هنوز موعد برگزاری کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض مشخص نشده است.

گفتنی است بر اساس گزارش ها، اواسط دسامبر نشست گسترده ای با حضور مخالفان سوریه در ریاض برگزار می شود تا مخالفان بتوانند موضع یکپارچه ای را برای شرکت در مذاکرات با نظام سوریه اتخاذ کنند. این نشست یک گام دیگر از سوی عربستان و هم پیمانانش برای تقویت مواضع مخالفان ارزیابی می شود.

تازه ترین سفر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده به خاورمیانه نیز در همین راستا تحلیل می شود. جان کری در سفر خود به منطقه روز دوشنبه وارد امارات شد و با مقامات این کشور درباره بحران سوریه و برگزاری نشست میان مخالفان سوری بحث و گفت وگو کرد. گفته می شود در نشست سه جانبه کری، عبدالله بن زاید آل نهیان و جبیر درخصوص مهم ترین پرونده های منطقه ای بحث و گفت وگو شد. کری در پایان دیدار خود با مسوولان اماراتی و عربستانی به تدابیر اضافی واشنگتن برای مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: ما به اقدامات برای مبارزه با تروریسم سرعت می بخشیم. باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا پیش از حملات تروریستی اخیر در پاریس اقداماتی در زمینه استقرار نیروهای ویژه و اقدامات دیگر اتخاذ کرد.

کری پس از دیدارهای خود در امارات روز گذشته وارد سرزمین های اشغالی شد تا به بررسی شرایط موجود در این منطقه بپردازد و با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار و گفت وگو کند.