آرشیو پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۲۱۸
اخبار کشور
۴

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی:دولت به جای امحاء سیب زمینی ها را صادر می کرد

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: دولت اگر نمی خواست 1700 تن سیب زمینی را به مردم بدهد به جای دفن کردن آنها را به کشورهای همسایه صادر می کرد.

پیمان فلسفی در گفت وگو با نسیم با انتقاد از اقدام وزارت جهاد کشاورزی در امحاء 1700 تن سیب زمینی اظهار کرد: اگر واقع بین باشیم و به مسائل کشاورزی کشور درست نگاه کنیم، گزینه امحاء و دفن محصولات کشاورزی نمی تواند گزینه مطلوبی باشد اما مسئولان، دلائل اقتصادی برای آن بیان می کنند که قابل قبول نیست.

وی افزود: خیلی از کشورهای همسایه ما سیب زمینی ایران را می خرند. اگر نمی خواستیم مثل دولت قبل، سیب زمینی را بین مردم توزیع کنیم چرا برای صادرات این محصول برنامه ای نداشتیم. اگر صادرات انجام می شد لازم نبود که 1700 تن سیب زمینی را امحاء کنیم.

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه امحاء، کوتاه ترین راه جلوگیری از افت قیمت محصولات کشاورزی است ادامه داد: این کار با استفاده از الگوهای غربی مانند آمریکا صورت گرفته است در حالیکه بخش کشاورزی ایران با آمریکا اصلاقابل مقایسه نیست. وقتی در ایران، سیب زمینی با کمبود منابع آبی تهیه می شود، به هیچ وجه درست نیست به اسم تنظیم بازار و حمایت از تولید داخلی، مازاد این محصول را امحاء کنیم.

فلسفی با اشاره به راهکارهای مختلفی که دولت می توانست با استفاده از آن، بازار را تنظیم کند گفت: بعضی اوقات ممکن است دولت واردات انجام دهد تا قیمت پایین بیاید و اگر بخواهد قیمت پایین نیاید باید صادرات کند نه امحاء. نباید شرایطی بوجود آید که به بهانه جلوگیری از فاسدشدن، سیب زمینی را دفن کنیم.

وی با بیان این نکته که دولت باید از سیاست الگوی کشت حمایت کند افزود: دولت باید سازوکارهای اقتصادی را در نظر بگیرد تا هزینه فایده مورد نظر کشاورز را تامین کند. بنابراین سیاست الگوی کشت با حمایت های دولت و پیش بینی هایی که دولت از ضرر و زیان کشاورزان می کند عملیاتی می شود.

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حمایت دولت از کشاورزان، تنها پرداخت یارانه نیست خاطرنشان کرد: متاسفانه اعطای یارانه به بخش کشاورزی هم متناسب با قانون هدفمندی پیش نرفته است.