آرشیو سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴، شماره ۶۰۹۲
بین الملل
۲۰

آنکارا پایگاه اینجرلیک را در اختیار فرانسه گذاشت

ترکیه به جنگنده های فرانسوی اجازه داد از حریم هوایی این کشور برای حمله به داعش استفاده کنند. در واکنش به این امر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه بر اهمیت نیاز به همکاری با ترکیه برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.به گزارش روزنامه دیلی صباح، ترکیه موافقت کرده به ارتش فرانسه اجازه دهد از پایگاه هوایی اینجرلیک در موارد اضطراری استفاده کند. طبق این توافق، ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه همچنین می تواند از بندر تاشوجو واقع در استان مرسین در جنوب شرق ترکیه پشتیبانی لجستیکی دریافت کند. این همکاری نظامی در حالی است که ترکیه و اروپا نیز درباره نحوه کند کردن جریان مهاجران بویژه از سوریه به توافق رسیدند. طبق این توافق، آنکارا سه میلیارد یورو و برخی مشوق های سیاسی دریافت می کند تا در ازای آن، کنترل مرزهایش را افزایش دهد و پناهجویان کنونی را در خاک خود نگه دارد.

ترکیه جسد خلبان روس را به مسکو تحویل داد

جسد اولگ پشکوف، خلبان جنگنده روسیه که سه شنبه گذشته در آسمان سوریه سرنگون شد به مسکو تحویل شد. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، جسد خلبان روس توسط نیروی هوایی ترکیه با پروازی ویژه از فرودگاه آنکارا به روسیه فرستاده شد. خلبان دیگر این جنگنده زنده مانده بود. سقوط این جنگنده موجب ایجاد بحرانی در روابط روسیه و ترکیه شد.

طرح دو سناتور امریکایی برای تشکیل ارتش جهانی علیه داعش

دو تن از سناتورهای ارشد امریکا ضمن ارائه درخواست برای تشکیل ارتشی جهانی برای مبارزه با داعش، خواستار سه برابر کردن تعداد نیروهای نظامی خارجی در عراق تا 10 هزار تن و اعزام همین تعداد نیرو به سوریه شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، جان مک کین و لیندسی گراهام، در سفر به بغداد ضمن انتقاد از استراتژی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در خصوص داعش که به حملات هوایی و حمایت نسبتا کم از نیروهای زمینی محلی در عراق و سوریه متکی است، گفتند: حملات تروریستی پاریس بر لزوم مشارکت گسترده تر امریکا تاکید دارد. آنان گفتند: نیروهای امریکایی می توانند از یک نیروی پیشنهاد شده 100 هزار نفری متشکل از کشورهای سنی همچون مصر، ترکیه و عربستان سعودی حمایت لجستیکی و اطلاعاتی کنند.