آرشیو چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۴۱۶
اقتصاد
۵
خبر آخر

ثروتمندترین ها 8/8 برابر فقیرترین ها پول غذا می دهند

متوسط هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها در پردرآمدترین خانوارهای ایرانی بیش از 8/8 برابر هزینه خوراکی ها در پایین ترین دهک درآمدی ایران است. بر اساس گزارش ارایه شده از سوی بانک مرکزی متوسط هزینه خوراکی ها در یک خانوار شهری ایرانی در سال گذشته اندکی بیش از هشت میلیون تومان بوده این در حالی است که خانوارهایی با پایین ترین رقم درآمد و هزینه که در دهک اول قرار گرفته اند تنها 2 میلیون و 33 هزار تومان صرف خرید خوراکی و آشامیدنی کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین خانوارهایی با دهک های بالای درآمدی اما در این مدت 17 میلیون و 892 هزار تومان صرف خرید خوراکی در یک سال کرده اند. رقمی که نشانگر فاصله 8/8 برابری هزینه خوراکی ها و اشامیدنی ها در میان بالاترین و پایین ترین دهک درآمدی است. با توجه به اعلام بعد 67/ 2 نفر برای هر خانوار واقع در دهک اول درآمدی می توان چنین برداشت کرد که در سال 1393 افرادی که در کم درآمد ترین خانوار های ایرانی زندگی می کردند حدود 761 هزار و 480 تومان صرف هزینه های خوراکی و آشامیدنی در طول یک سال کرده اند که حتی در مقایسه با متوسط کشوری رقمی بسیار اندک است.

این در حالی است که در خانوارهایی که در دهک دهم درآمدی قرار گرفته اند هر فرد بیش از چهار میلیون و 800 هزار تومان برای خوراکی و آشامیدنی پول خرج کرده است. به این ترتیب هر فرد در دهک دهم درآمدی بیش از 7/ 6 برابر افرادی در دهک اول درآمدی پول صرف خوردن و آشامیدن کرده اند. بعد خانوار در دهک دهم درآمدی 72/ 3 نفر برآورد شده است. هزینه خوراکی ها و اشامیدنی ها در خانوارهای دهک دهم 2/2 برابر متوسط هزینه غذا برای خانوارهای شهری بوده است، این در حالی است که خانوارهایی که در دهک اول درآمدی قرار گرفته اند یک چهارم متوسط کشوری صرف خرید غذا و آشامیدنی کرده اند.