آرشیو دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴، شماره ۳۴۲۶
جهان
۶
عراق

پرچم عراق در قلب استان انبار برافراشته شد

عقب نشینی داعش از آخرین پایگاه در رمادی

پس از چند روز از آغاز نبرد سنگین در رمادی، نیروهای عراقی توانسته اند وارد مجتمع ساختمان های دولتی شهر رمادی شوند که آخرین پایگاه داعش در این شهر محسوب می شد. رمادی مرکز استان انبار است و نیروهای عراقی امیدوارند از این شهر وارد موصل شوند: اقدامی که به کار داعش در عراق پایان خواهد داد.

عملیات باز پس گرفتن رمادی از داعش با همراهی نیروهای عمدتا قبایلی سنی آغاز شد و این برای داعش که در رمادی نیز بر تفرقه قومی و مذهبی تکیه داشت، ضربه سنگینی بود. این عملیات بعد از پیشروی های اولیه با مقاومت شدید داعش روبه رو شد که باعث کند شدن پیشروی نیروهای دولتی در سه روز اول عملیات شده بود. اما اکنون نیروهای عراقی با تسلط بر ساختمان های دولتی توانسته اند کنترل جنگ خیابانی را نیز در اختیار بگیرند. شهر رمادی در 120کیلومتری غرب بغداد، اواسط بهار امسال به دست نیروهای داعش افتاد. پس گرفتن این شهر می تواند یکی از مهم ترین و بزرگ ترین پیروزی های نیروهای دولتی عراق در برابر داعش از سال 2014 باشد. به گزارش مقامات عراقی عملیات پس گرفتن رمادی با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در حال انجام است.

به گزارش رویترز، سخنگوی ارتش عراق گفته است که یگان های این نیروی نظامی آماده می شوند تا با انجام برخی عملیات های برنامه ریزی شده، آخرین بخش های شهر رمادی را که در اختیار داعش است، به کنترل خود درآورند. صباح النومانی، سخنگوی ارتش عراق وعده داده است تنها 24 ساعت تا فتح کامل شهر باقی مانده است. به گفته وی در مسیر پیشروی نیروهای عراقی در رمادی، خودروهای بمبگذاری شده و بمب های کنارجاده ای وجود دارند که باید خنثی شوند. اگر عملیات نیروهای عراقی با موفقیت به پایان برسد، رمادی پس از تکریت، دومین شهر مهمی است که توسط نیروهای عراقی آزاد می شود. مقامات رسمی گفته اند که کنترل رمادی را به محض آنکه به ثبات برسد، در اختیار مقام های محلی و پلیس سنی مذهب قرار خواهد داد و نیروهای ارتش عراق درصددند تا پس از کنترل رمادی به سوی شهر موصل در شمال عراق اعزام شوند. این در حالی است که همزمان در عملیات مشترک نیروهای کرد و نیروهای ویژه امریکایی در حویجه چند رهبر ارشد داعش کشته و چند تن دیگر اسیر شده اند.