آرشیو پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۱۹
سیاسی
۲۱

تحلیل آماری نتایج بررسی صلاحیت ها در هیات اجرایی

تایید صلاحیت 93 درصد نامزدهای مجلس

صلاحیت 93 درصد از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی تایید شد. به گفته حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور، از مجموع 12 هزار و 123 داوطلب شرکت در رقابت های پارلمانی، 580 نفر در ایام ثبت نام و 296 نفر هم در زمان بررسی صلاحیت ها انصراف داده و 814 نفر از سوی هیات های اجرایی رد صلاحیت شدند. رقمی که از تایید صلاحیت قریب به 11 هزار نفر از نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر می دهد. به بیان دیگر، 93 درصد از متقاضیان حضور در رقابت های مجلس از سوی هیات های اجرایی تایید صلاحیت شدند، آماری که احتمالا بعد از اعتراض ها و بررسی در هیات نظارت بر انتخابات تغییر کند؛ چرا که هم رد صلاحیت شدگان می توانند تا روز جمعه به حکم هیات های اجرایی اعتراض کنند و هم ممکن است هیات نظارت، صلاحیت افراد تایید شده را از سوی هیات اجرایی رد کند. با این همه، نمی توان آمار بالای تایید صلاحیت شدگان در هیات های اجرایی را بی اهمیت دانست؛ چرا که این آرا براساس استعلام از نهادهای چهارگانه اطلاعاتی یعنی قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال و همچنین تحقیقات محلی صادر شده است و مستندات رد صلاحیت نیز ضمیمه پرونده داوطلبان شده است و تغییر این آرا نیازمند مستندات جدید است.

همچنین براساس آمار ارائه شده از سوی استان ها، استان بوشهر کمترین و استان هرمزگان بیشترین تعداد رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیات های اجرایی را داشتند. بنا بر گزارش ها، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان و یزد بالاترین میزان تایید صلاحیت ها و هرمزگان، کرمانشاه، مازندران، کردستان و اصفهان به ترتیب بیشترین رد صلاحیت ها را داشتند. براساس آمار، تهران با تایید صلاحیت 95 درصد از داوطلبان در رتبه دهم قرار دارد.

به گفته امیری، آن دسته از داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیات های اجرایی احراز نشده است، تا 19 دی ماه فرصت دارند مراتب اعتراض خود را به هیات های نظارت اعلام کنند و هیات های نظارت هم هفت روز فرصت دارند به این اعتراضات رسیدگی کنند. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه برگزار می شود.