آرشیو پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۱۹
سلامت و زیبایی
۱۵

مبارزه با اضطراب تحصیلی

استرس و اضطراب می تواند منجر به اختلال خواب دانش آموزان شود اما توصیه های والدین می تواند تا حدودی از به وجود آمدن این عوارض در افراد جلوگیری کند.

دکتر مجتبی امین زاده متخصص روانپزشکی در گفت و گو با «ایران» با اشاره به اینکه اضطراب به معنی نگرانی از چیزی نامشخص است، می گوید: زمانی که از افراد دارای معدل بالانیز سوال پرسیده می شود که چرا مضطرب هستند علت اضطراب خود را نمی دانند. اضطراب و استرس هایی که در هنگام امتحانات ایجاد می شوند می توانند نقش موثری در ابتلای افراد به اختلال خواب و افت تحصیلی آنها داشته باشند.

وی تصریح می کند: در زمان اضطراب مغز هشیار می شود بنابراین فرد در این هنگام نمی تواند در طول شب خواب صحیحی داشته باشد، زمانی که دانش آموزان خواب صحیح و کافی نداشته باشند تمرکز شان در هنگام درس خواندن یا امتحان دادن کاهش می یابد.

وی با تاکید براینکه خانواده ها باید تلاش کنند تا استرس و اضطراب را از کودکان خود دور کنند و به فرزندان خود بگویند که این امتحان نیز مانند امتحان های دیگر سال است و لزومی برای نگرانی های بی مورد وجود ندارد، بیان می کند: خانواده ها باید به فرزندان خود یادآوری کنند که سوالات امتحان از متون درسی است و اگر سوال های امتحان مشکل باشد همه دانش آموزان باید به سوال های دشوار پاسخ دهند همچنین به والدین توصیه می شود که سطح توقعات خود را از نمره های فرزندان شان کاهش دهند.